söndag 24 juni 2012

Fynd och ny familjemedlem

L har tjatat om en hamster i ett par månader nu. När jag såg en som sålde sin dvärghamster på Facebook på grund av tidsbrist så kommenterade jag. Tillsammans med en hög med andra. Hon som sålde den tyckte att vi lät bäst så jag fick den för 150 kronor. Då var det med bur, 10 liter spån, massa mat och en massa annat. Förutom hamsterns förstås.Han heter Pumba är en dvärghamster och är 9 månader gammal. Han är ungefär lika stor som min tumme. L visste inte om att jag var iväg och köpte honom så hon blev glatt överaskad när jag kom hem. =) M betalade dom 150 kronorna så han har nog saknat Våfflan med. Det blev lite tjafs om var han skulle stå. M har haft dom andra hamstrarna på sitt rum och tyckte att den här också skulle stå där. L som tycker att hamstern är bara hennes ville att den skulle stå på hennes rum. Buren visade sig vara lite för stor för M:s gamla hamsterbord så den står på L:s rum. Våran gamla hamsterbur ska jag lägga ut som bytes eller säljes så fort jag orkar/hinner. Kravet för den nya familjemedlem var att sköldpaddorna ska flytta. Jag känner att jag varken har tid eller ork med dom. Deras akvarier är egentligen lite för små. Dom ska ut och gå antingen inne eller ute ett par gånger i veckan men dom är bara inne. Inne vill jag inte att dom ska gå och ute kan dom springa iväg. Man tror att sköldpaddor är långsamma djur men dom är snabba som attan. Det såg vi när Jakob rymde en gång från sin balja. Linn och Jakob har vi redan en köpare på. Hon skulle ge dom i födelsedagspresent till sin dotter som fyllde år i början av juli. Vi är på Öland då så försäljningen blir av när vi kommer hem. Jag är så tudelad till det. Jag vill att dom ska ha det bra och jag känner att dom inte har det här. Samtidigt så känns dom som familjemedlemmar och jag älskar dom på något vis. Jag räddade dom från avlivning så uppdraget känns slutfört ändå. Skalman och Bosse får bo kvar här ett tag till så inte alla sköldisar försvinner på en gång.
Innan köpet av Pumba så svängde jag och S in på Coop för att köpa lite hamstermat. Där hade dom en stor låda med utgående varor. Det var 50% på allt. Pastan kostade 3,475 paketet. Jag köpte tyvärr bara 3 paket, något som jag ångrar nu i efterhand. Det var ett verkligt fynd. =) Ett annat fynd är en ljusstake som jag också köpte via Facebook. Hon ville ha bud och jag bjöd 50 kronor och jag fick den. Maken var och köpte den åt mig. Den är sååå fin så jag vill ha den framme jämt men ska ha den som adventsljusstake tror jag. Jag har velat haft en jättelänge så ett verkligt fynd. =) Jag gillar listor och har flera stycken. En sträcker sig över 3 månader och där skriver jag saker som ska handlas, göras eller så. Vissa saker följer med månad efter månad som till exempel födelsedagspresenter, det är ju nya som fyller. Vissa hänger med för att vi inte har haft råd eller tid att göra dom som till exempel byta köksbänkar och köksluckor. Förut hade jag massor med saker som jag ville köpa på listan och den var ett helt A4 papper överfull. Nu är det snart dags att byta 3 månaders period och den nya listan är bara 3/4 full. Det står nästan inga saker. =) Det märks att jag inte gillar att shoppa och inte gillar att ha saker överallt längre. =) Men nu är jag inne i en period där jag känner sug efter saker igen. =( Krukgubbar känner jag att jag "bara" måste ha. Jag skrev på bytarsidan och den var en som hade två stycken och ville byta dom mot diskmedel. Men egentligen vad ska jag med krukgubbar till??? En stationsklocka "måste" jag också ha. Men vad ska jag med den till?? Vart ska den sitta???L är superförkyld stackarn. =( Igår låg hon mest i sin säng och lyssnade på Beppes Godnattstund på sin bandspelare. M och jag gillar iste. Jag gör som vanligt eget iste av mitt hemodlade pepparmyntste det blir jättegott. =) Maken är och hämtar hem husvagnen från sin uthyrningsvecka. Tydligen var det fukt fram i vagnen, dom som hyrde den visste inte om det var för att dom hade haft fönstret öppet eller om det berodde på något annat. Jag hoppas ju att det är fönstret så vi inte behöver laga den också. =( AC:en i bilen är sönder. Maken har surfat runt på nätet och det kan bero på att kylaren är smutsig så han har motortvättat den idag. Jag hoppas den hjälper för att laga den kostar ungefär 2000 kronor. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...