torsdag 14 juni 2012

L har slutat tvåan

Nu har L slutat tvåan och hon har sommarlov. Som alla studenter och skolavslutningar är maken och nattvandrar. Förhoppningsvis blir det inte allt för sent eftersom det är vanlig jobbdag imorgon. Som vanligt var det sång och tal utanför den gamla gården som ligger på skolan, det är fritids där nu. Ännu mer som vanligt så tar det längre och längre tid för varje år. 1 timme och 15 minuter höll dom på i år innan det äntligen var dags för kaffe och tårta i klassrummet. Tvåornas föräldrar var dom som skulle fixa tårtorna i år.



S hade gjort våran tårta fast jag bestämde vad som skulle vara i och hur den skulle dekoreras. Jag har jobbat tre kvällar på raken och inte hunnit med tårtbak själv. Innehållet var gelehallonfluff och vaniljkräm och det var en verklig hit. =)
Våran tårta var den enda som var helt slut. Folk tog om av den både en och två gånger. =) Som vanligt var det varierande klass på tårtorna. Två var köpta frysta tårtor. En var i nio lager och väldigt dekorerad, men den var nog inte så god för det var en hel del kvar av den. Mest var det jordgubbar och godis som dekoration men dom var också dom tårtorna som det var mest kvar av i slutet. Jag tror folk har tröttnat på dom tårtorna. S hade köpt tre små paket på Panduro som vi slog in armbanden i.Vi gav dom redan igår för att ta fokus från det idag och alla tre fröknarna hade på sig sina armband. =) Men L:s fröken som vi gav uppskattningsbrevet sa att hon redan fått den bästa presenten av alla i och med brevet. Det var det andra hon fått under hela sin lärarkarriär, det första var av en lärarstudent. Den pappan som svarade när jag ringde och frågade om insamling till fröknarna den familjen drog igåmg insamlingen så det blev samling och blommor i år igen.

Alla tvåorna fick varsin ros och ett kort av fröken. L var stolt som en tupp för det var den första rosen hon fått. =) Jag tyckte L skulle få något av oss också så vi åkte till Coop och köpte en cykelkorg till hennes nästa storlek på cykel som vi redan har i garaget. Det är dags att byta cykel redan. När vi var på Coop var jag tror det var Aftonbladet där och man fick provsmaka cola, chips och öl. Dom hade löpsedlar liggandes där och jag frågade om jag kunde få en. Det fick jag. =) Dom undrade om L ville ha en stor handske och det ville hon. =) På eftermiddagen blev det tårtkalas hemma. Hemgjord dajmglasstårta. =) Jag har återvunnit björkarna efter S student. Dom är avklippta och satta i den ena mjölkkannan som jag fick av S på morsdag. I den andra mjölkkannan står det lupiner. Jag älskar lupiner. När jag var ute och plockade dom ösregnade det. En tur till bybiblioteket har jag också hunnit med. Tre av mina reserverade böcker hade kommit. Going green. Jag ska egentligen inte jobba här. Nyfixat 57 projekt (den vill jag ha i julklapp tack). Sista dagen dom hade öppet innan sommaren så när nästa reserverad bok kommer blir det till att åka in till stora staden. Sen har jag fått ett extrajobb. =) Igår kväll skulle jag i jobbets räkning ringa en gård och höra om dom hade en plats till idag. Det var en sköterska som jobbat med mig där så hon tyckte jag skulle åka dit och titta hur det såg ut. Så jag gjorde det. Hon berättade då att dom behövde extrasköterskor på kvällarna. Så hon fick mitt nummer. Chefen där ringde idag och ville att jag skulle börja jobba extra redan nu i sommar. Men eftersom jag går på semester om två veckor så gick inte det så vi skulle höras i augusti igen. Det är ju också kommunen så det blir samma lön men det är bara inne på gården.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...