fredag 8 juni 2012

Studenten S

Dags för barn nummer 2 i barnaskaran att ta steget in i vuxenlivet och ta studenten. En ny budgetvariant blev det. Vi åt kallskuret i år igen. Rostbiffen gjorde jag själv och det blev så mycket över att vi kommer att äta det till lunch i helgen med. Mimosasalladen gjorde jag också själv. Potatissalladen, den rökta skinkan och kalkonen är köpt. Vi hade även gröna och svarta oliver och syltlök. Till dricka var det hemmakolsyrat vatten, öl från ölmaskinen eller burköl, coca cola och cider. Vi skålade i cider och mousserande jordgubbsvin. Tårtan var en favorit i repris från förra året. Mamma gjorde toppen och jag gjorde skärmen. Skärmen är kladdkaka och det gula är en konserverad persika. Björkarna fick vi av en kompis till maken. Ballonger och serpentiner hade vi hemma. Skylten har maken och jag gjort själva. Baksidan är kartong och en list som vi hade. Kortet förstorade maken på jobbet. Dekoren har jag gjort. Jag skrev ut ett kort från datorn. Runt halsen på S hängde vi ett champangeglas köpt på Coop och en miniflaska Asti Cincano köpt på systemet. Vi slog även på stort och köpte en röd ros. Studentmössan fick S av oss i juklapp. Klänningen på dagen köpte hon själv på rea. Klänningen på kvällen fick jag av en kompis. Vi tog vanliga bilen dit och hem och S ville inte gå på balen. Makeup och frisyr gjorde hon själv.
Det som var dyrt var presenten som var en Samsung Galaxy S3 som vi samlat till hela tjocka släkten. S behöver ha en fungerande mobil i USA och hennes är inte fungerande jämt. Dessutom har hon önskat sig den jättelänge. Av M fick S en säkerhetsväst som hon har på sig i kväll. Hennes klass hade sparat ihop en massa pengar genom att ha föreställningar och genom att bjuda lärarna på fika en gång i veckan. Man fick välja om man ville baka eller lägga en slant istället. S valde att baka. Så champangefrukosten i morse inklusive catering, släpet och maten ikväll var betalt genom klasskassan. Dom fick dessutom 5000 kronor över som dom har skänkt till unga med cancer. Maken är och nattvandrar och ska mötas upp med S och en kompis senare inatt. S kompis ska sova över hos oss.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...