torsdag 12 juli 2012

Blev inte som tänkt

Till kvällsmat idag i familjen P vankades det pannkakor. Pannkakshatarna får då crepe. För dagen fyllda med champinjoner från en jätteburk från utlänningsaffären. Maken brukar vara den som steker pannkakorna i familjen P. Han kan till och med vända dom i luften. Att det är den enda maträtten han kan göra förutom att koka ägg är en annan femma. Men maken är och fiskar så S är den som är näst bäst. M är lika bra som maken men han jobbade till 19:15. Så hon började steka. Tyvärr gick det inte så bra för S så jag som är den som är sämst på att steka pannkakor fick ta över. Jag lyckades i alla fall få ihop ett gäng med hela pannkakor som gick att fylla till crepe. Sen blev det en hög med pannkaksbitar också som inte gick att rulla.




En gammal klasskompis till mig bor också i våran lilla by. Hon hade fläder som jag gärna fick plocka skrev hon på min efterlysning av fläder innan Öland. Tyvärr hade dom vissnat så det verkar som om det inte blir någon fläderblomssaft i år. =( Tove har fläder som jag ska åka och kolla in imorgon annars finns det inne i stora staden. Om jag slår ihop alla dom blommorna kanske jag förhoppningsvis får en sats saft.

Dagen har ägnats åt mer tvättande. Källaren är sval på sommaren så tvätten torkar inte så fort som på vintern. Det gör att jag helst vill hänga tvätten ute. I alla fall när man nyss har kommit hem från Öland och måste tvätta minst 4 maskiner på två dagar. M hade inte tvättat sina kläder när vi var borta heller. Igår var jag miljöovänlig och torktumlade underkläderna. Det vräkte ner hela dagen. Den ljusa 40 tvätten hängde jag i tvättstugan. Idag tvättade jag den mörka 40 tvätten, den hängde jag ut men innan den var helt torr kom det en massa åskskurar och andra regnskurar så den torkar klart inne i vardagsrummet. Underlakanen som vi hade i husvagnen hänger inne på altanen och torkar. Imorgon ska alla sängkläder bytas så jag hoppas på fint väder då.

Maken var på ett byte igår kväll. Han böt bort 6 liter röda vinbär och 6 liter krusbär. Jag ville ha pastapaket men vi fick 2 pastapaket, ett spaghettipaket, hemgjord rönnbärssaft, en burk med te, en kexchoklad och 12 delicatobollar. =) Jag försöker göra rum i frysen för årets skörd som snart har mognat. Sen skulle jag behöva bli bättre på att koka saft. Några köpesaftflaskor har hittat hit fast alla dessa bär är kvar. Inte bra. =( Ett byte till är avklarat. Dom kom hit och fick 8 liter krusbär jag fick hemvärpta ägg och ett kaffepaket. Nu är det "bara" 16 liter röda vinbär och 6 liter krubär kvar i frysen. Maken var på Coop idag och köpte myrgift och snigelgift. Vi kapitulerar och kör med gift. Myrorna blir bara fler och fler fast vi har kanel. Sniglarna blir också bara fler och fler så vi hinner inte plocka alla. När han var där "köpte" han lunch också. S och jag hade redan hämtat ut våra två så maken hämtade ut sin och L:s idag. Så lunchen var färdigmat. När vi åkte till Öland hörde L på bilradion att Preem delar ut pysselböcker med Phineas och Ferb till alla barn. Vi höll utkik efter en bemannad mack men hittade ingen. Så jag mailade Preem och frågade om dom kunde skicka en pysselbok till L. Vilket dom kunde. =) Dom skickade två pysselböcker, en frisbee och en badboll. Tack Preem L blev jätteglad. =)En nygammal favorit har jag också gjort. Pizzasallad. Perfekt som sallad under sommaren. Jag häller kokande vatten på den hyvlade vitkålen för att den ska bli lite mjukare i smaken.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...