tisdag 17 juli 2012

Hemkört och fiskehistoria

Maken som skulle komma hem tidigt från sin fisketur kom hem halv 1 på natten. 15 minuter tidigare än förra fisketuren. Jag fattar inte hur dom kan se att fiska så sent.
Maken var den enda som fick napp igår. En gös på 1,4 kilo och en gädda på 8 kilo. Gäddan var över en meter lång och hade 1 dm mellan ögonen. Den slängde dom tillbaka i sjön igen men dom tog ett kort när maken stod och höll i den så det var ingen fiskehistoria där fiskarna brukar bli större än vad dom är. Jag gillar inte gädda så jag var nog lika glad som gäddan. =)
Makens mamma fyller år idag. Som vanligt hade maken inte ordnat någon present. Jag tänkte vänta ut honom den här gången och se om han ordnade något. Men icke sa nicke. Svärmor önskar sig aldrig något utan brukar vilja ha hemgjorda presenter. Så det fick bli det i år igen. En tur i matkällaren gav en flaska hemgjord bananlikör, en flaska hemgjord lakritslikör, en flaska hemgjord fläderchampanje (sen förra året) och en flaska hemgjort nässelöl, maken säger att det är cider inte öl (också sen förra året). Svärfars, L:s och kusinens favoritbröd - långpannebröd. Och en gädda som maken fiskat upp en annan fisketur. Jag gillar som skrivet var inte gädda. Men det gör svärmor och svärfar.En burkkruka till har hittat till vårat köksfönster. Två till har också hittat hit men jag har för stora blommor för dom. Jag funderar på att göra om bland blommorna och byta bort några.
Rabarberdrickan jag gjorde igår är silad och upphälld. 2 fulla flaskor blev det men vi har redan druckit upp en halv flaska. =)
Rabarberbitarna ligger på en hemgjord olla och torkar i solen som faktiskt har lysst mer eller mindre hela dagen. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...