lördag 21 juli 2012

Hemmamammans/snåljåpens bästa grej

S kompis sover över här till tisdag det gör att vissa av våra måltider blir lite omplanerade. På måndag ska vi till exempel äta blodpudding - det gör vi inte nu utan det får bli något annat. Luncherna brukar bli lättluncher men nu blir det lagad mat då också. Idag stod det tomatsoppa på menyn och det fick det bli. Till det serverade jag frukostvåfflor. Det hade S kompis aldrig ätit. Hon är från Afrika men har bott i Sverige för alltid. Igår när dom var ute på krogen var det en kille som kallade henne african queen. Bara en rolig parentes. Hon tyckte det var jättegott och åt 6 stycken. =)
När jag gjorde dom var det en del smet kvar i skålen. Jag tog då fram hemmamammans/ snåljåpens bästa grej - min slickepott. Den ser inte ut som på bilden som är lånad från Rice. Och fick ut 2 våfflor till.
Gårdagen och dagen har ägnats åt lite byten och köp. Mina försäljningar går det sämre med. Det var en som skulle komma igår och köpa L:s gamla bilmatta men hon kom inte. =( Jag tog mig inte för något på hela dagen nästan, jag bara väntade på henne. =( Nu svarar hon inte på pm eller kommentar om hon vill ha den eller inte. Två byten fick jag gjort i alla fall. Mattan som ligger under vattenkokargrejen hade jag inte ute som byte men det var en som ville ha den ändå. Jag fick nya mattor så hon fick den och 6 liter krusbär från förra året.
Jag fick 16 hemvärpta ägg och en flaska fläderblomssaft. =)
Det andra bytet var en yttepytteliten matberedare som går på batteri. Vi har haft den i husvagnen men aldrig använt den. Vi fick den som gratisgåva vid ett postorderköp en gång.
Vi fick syrensaft. Hoppas den är godare än den jag gjorde och fick hälla ut.
Idag har vi bytt bort kompostgaller som vi haft som Skutts utebur. Skutt är aldrig ute eftersom hon alltid är fri i köket vill vi inte stänga in henne i en bur ute.
Mot ett paket ekologiskt kaffe.
Sen har vi köpt en nya trädgårdsmöbel för 300 kronor. Den behöver målas om om vi bestämmer oss för att behålla den vill säga.
Jag köpte den fär dynornas skull. 5 tjocka dynor som är det jag vill ha istället för våra tunna. 300 kronor för både grupp och dynor. Bara en tjock dyna kostar 300 kronor. Nu ska våran gamla grupp eller den nya gruppen säljas. Plastgruppen vi har i förtältet i husvagnen ska också säljas. Maken vill ha ihopfällbara stolar och det kan jag förstå. Husvagnen blir proppfull av alla stolar och bord.
Lavendeln är klar och en liten bukett är plockad och står på köksbordet. Torkad lavendel har jag massor sen förut så i år får den bara stå kvar och lukta gott. =)
När vi var på Öland köpte vi en slushmaskin. Oj den glömde jag räkna som in! Den gick sönder så vi böt ut den men vi har inte riktigt fått den att funka. Förrän igår. S lyckades göra riktig slush. =) Hon gjorde bara 3 glas så jag fick inte men jag fick diska maskinen sen. =(

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...