måndag 23 juli 2012

Julklappsfunderingar

Imorgon är det 5 månader tills det är julafton. Jag har inte råd/lust att köpa alla julklappar i december så jag sprider ut dom över året.Om jag valde att bara köpa julklapparna i december och inte höll utkik genom året skulle jag missa många fynd. Någon gång ibland har någon sagt att den önskar sig något annat än det jag köpt/gjort men oftast inte. Innan julafton alltså. På julafton har alla verkat nöjda med mina julklappar. När L, jag och maken var på stora stadens bibliotek häromdagen lånade vi två böcker som L tyckte var jättebra och ville ha kvar. Båda böckerna har utgått men jag har köpt båda två via begagnatsidor. Bokbörsen i detta fall. Jag har fått kommentarer på att det är synd om mina barn som får begagnade saker. Att det är bättre att jag börjar jobba heltid och köper nya saker istället. Hade jag inte köpt Rädda planeten ochlilla Rymd-skolan begagnat hade L inte fått dom alls.Sen att jag sparade både plånboken och miljön genom att köpa dom begagnat gör ju inte heller direkt ont. =) M hittade jag också en utgången bok till på loppis. Han gillar att laga mat och han gillar vissa kockar. Jag säger inget mer för han läser. ;) Jag har även beställt 1 filmbox till M, en film till L och en filmbox till maken. Maken kommer att bli såååå överaskad. M vill att maken ska få boxen direkt när den kommer men jag vill ju ge honom den i julklapp. S önskade sig en blomlampa när vi var på Rusta för säkert ett halvår sen och jag köpte den. S kanske inte kommer hem till jul. =( Det kostar 15.000 kronor tur och retur att åka hem för henne och det har varken hon eller vi råd med. Om hon inte snålar in på något annat och vi sponsrar rätt mycket. Jag får väl jobba extra 15 kvällar för att få hem henne. Om hon inte kommer hem får hon sina julklappar i maj när hon kommer hem på riktigt. =) Jag räknade ut att jag har 17 julklappar kvar att fixa. Om barnen P får 4 stycken var. Dom brukar få 5 var men det kanske är dags att dra ner lite. Jag har lite tankar på vad jag ska ge till alla så jag känner mig rätt lugn ändå. =) Svärfar får sina brödkuponger i år igen. Dom älskar han. =)
S och hennes kompis har varit på stora stadens äventyrsbad hela dagen. Dom hade med sig lunch för att slippa köpa. Lunchen där är väääldigt dyr. Vi hade mjuka tacoskal i frysen. Dom fyllde dom med ägg, majonäs, skinka och grönsaker.
Till kvällsmat igår blev det en gammal favorit. Kycklingwok. Det var den sista Bosarp kycklingen så nu måste jag bestämma om jag ska köpa ny Bosarp kyckling jättedyrt eller om jag ska köpa vanlig kyckling. Den Bosarpkycklingen som jag hade var köpt för halva priset när Coop hade kyckling som veckan ekologiska vara.
Som kvällsmys blev det ost och kex. M köpte osten som present till mig. =) Kex hade vi hemma.
Hallonhäcken har en hel del hallon. Jag tänkte inte plocka dom riktigt än men efter att samma tre killar hade varit i hallonhäcken 4 gånger på mindre än en timme och plockat så gick jag ut och plockade ät hallon. L stod och såg dom i fönstret när dom fick syn på henne vinkade dom bara innan dom åt mer och sen sprang därifrån. Jag hade räknat med svinn men inte att samma ungar ska plocka 4 gånger. =(
En tur in till stora staden blev det. Makens månadslinser hade kommit och jag passade på att hämta ut nästan gratis månadslinser. Dom skulle vara gratis men jag fick betala 170 kronor. Eller egentligen fick jag betala 470 kronor men 300 kommer jag att få tillbaka efter att jag hittade en rabattkupong här.

2 kommentarer:

A sa...

Det där med att folk kommenterar att det skulle vara synd om barn som får begagnade saker tycker jag är så konstigt. Jag hade nästan bara ärvda kläder t ex när jag växte upp, dels från äldre syskon men också från mammas arbetskamrater, släktingar etc. Det går ju inte att jämföra mjukheten i ett lite lätt slitet plagg mot de styva nyköpta. Jag var glad över de mysiga mjuka kläderna. Tycker det är toppen att du tänker på miljön även när du köper presenter. Så länge något är helt och någorlunda fräscht finns ingen orsak att kasta det, bättre då att det kommer till nytta hos någon som behöver/vill ha det! Keep up the good work :)

Marika på Odlingspyssel sa...

Tycker inte heller det är fel att köpa begagnat. Köper mycket secondhand, framförallt böcker. Ofta skänker jag samma böcker vidare sedan också. Loppisar blir lite som ett betalbibliotek för mig.
Nu med en bebis i magen så blir jag ju än mer betänksam när det gäller alla miljögifter och färger i bebiskläder. Tack å lov finns det mycket gamla barnkläder kvar sedan jag var liten hos mina föräldrar, men annars är de nyinköpta bebiskläderna alla ecokläder.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...