måndag 30 juli 2012

Skördat, rensat och bakat

Buljongtärningarna i frysen har varit slut ett tag. Jag fick en ask buljong gratis från något och den är också snart slut. Så det var antingen köpa eller koka ny buljong. Jag valde det senare. =)
Morötter och kålrot hade jag redan i frysen för att koka rotmos så jag tillsatte bara potatis, palsternacka, lök, lagerblad, libbsticka, pepparkorn och salt.
Jag har köpt ispåsar som jag hällde den i. Inte så bra för miljön kanske men såååå skönt att slippa isformarna som inte räcker så jag får hälla och frysa i flera dagar nästan. 4 fulla ispåsar = 96 buljongtärningar blev det. =)
S har plockat alla hallon som var mogna. =) 2 liter precis blev det som ska kokas till saft och restpaj imorgon. Jag har plockat 4 liter krusbär.
Även om jag inte gillar tanken så börjar jag jobba igen nästa fredag efter min semester. Maken började jobba idag igen. Jag behöver då ha med mig "matlåda". Min matlåda är oftast läfsor så det har jag bakat nya idag.
Sista veckan som kyrkans loppis har öppet och det brukar vara halva priset. S och jag åkte dit. Men det var inga halva priser så det var lite tråkigt. Nu blir man inte direkt ruinerad ändå men sista veckan brukar jag vara där varenda dag och köpa hem kläder och annat för hela året nästan. Två spel för 30 kronor blev det idag. Jag har fortfarande en vision av att familjen P ska skippa tv:n och börja spela spel istället. I alla fall ibland. Då behöver man ha lite spel hemma. Nu samlar jag nästan på spel så vi har många fler än lite spel. Räkna dom törs jag inte göra för då försvinner min vision om att vi inte har så mycket onödiga saker. Jag är ni inne på treorna av rensingen och har gjort hela lek/gäst/tv/tränings/sköldpaddsrummet (samma rum), hela kontoret och hela pann/krydd/ förråd/solarierummet (samma rum).
Igår kväll ville M grilla och då är det tur att man har nästan 3 fulla frysar. Som nu bara är halvfulla men snart blir helfulla av bär och must och annat. Killarna åt karre. S och jag åt revbensspjäll. Köpta som fläsklåda innehållande "närodlat" kött. Det börjar nu ta slut så jag funderar på en ny låda.
S och L hade spett och jag åt majs. Korven fick jag gratis via en kampanj på Coop en gång. Till det serverades ugnsstekt potatis. Det blev så mycket mat över att jag och tjejerna åt det till lunch och killarna får matlåda.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...