onsdag 1 augusti 2012

Rensa i röran enligt Feng Shui

Feng Shui är en flertusenårig österländsk lära som bygger på energier. Genom att göra vissa saker i sitt hem så skapar man positiva energier inom vissa områden i livet. Bostaden som man bor i är uppdelade i olika bagua.
Feng Shui betyder ordagrant vind och vatten, och grundprincipen i läran är att det finns ett förutsägbart mönster i all energi omkring oss och att vi ska lära oss att leva i harmoni och samspel med den energin.
Enligt en baguakarta så ser man vart i bostaden som vissa områden finns. Det finns 8 olika områden: pengar, beröm, kärlek, familj och hälsa, frid och balans, barn, bildning, karriär och stöd. Om man som vi bor i en bostad som inte är fyrkantig kan det göra att ett visst område saknas. Vi har till exempel inget område för barn och kärlek och vårat område för stöd ligger i garaget. Då får man förstärka dom områdena genom att tillföra saker som dom gillar i andra delar av huset. Vill man vara riktigt noga kan man dela in varje rum enligt baguan. Förut höll jag på med Feng Shui och köpte saker som skulle förstärka respektive område. Nu nöjer jag mig med att rensa. Enligt Feng Shui så om man har fullt med saker i något område så kan inte energin cirkulera fritt och man kan få problem inom det området. Har man en vind och lägger alla saker där så symboliserar vinden framtiden. Ligger sakerna i källaren så är det det förgångna
Ettorna, tvåorna och treorna som jag går efter har jag fått ur boken Rensa i röran med Feng Shui av Karen Kingston. Ettorna är dom lättaste områdena. En kökslåda, ett köksskåp, en annan byrålåda. Tvåorna är lite jobbigare. En garderob, en bokhylla. Treorna är dom jobbigaste. Hela rum. Det är bäst att börja i liten skala med ettorna. När dom är klara går man vidare till tvåorna och treorna. Jag brukar dra mig hur länge som helst innan jag börjar rensa men när jag väl kommer igång kan jag knappt sluta. Det är som om jag får mer energi ju mer jag rensar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...