fredag 3 augusti 2012

Skrivit insändare

När jag tycker att något är fel eller när jag vill förändra något är ett bra sätt att skriva insändare. Innan våran kommun införde vårdnadsbidrag skrev jag massor av insändare om livet som hemmamamma och att vårdnadsbidraget skulle underlätta ekonomin. När jag var inne på avfallskvarn skrev jag insändare om nyttan med avfallskvarnar. Det gjorde att jag blev intervjuad i den lokala tidningen. Dom skulle följa hur länge det tog innan jag fick min kvarn. Journalisten som skrev reportaget har slutat så det blev inga uppföljningar och jag har fortfarande ingen avfallskvarn. Vi sopsorterar väldigt bra och har sophämtning var 8:e vecka. Det är minsta hämtningen man kan ha. Enligt kommunen ska det löna sig att sopsortera och att ha sophämtning sällan. Vilket vi inte sett röken av. I soptaxan ingår att kommunen ska göra rent soptunnan en gång/år. Förra året fick vi aldrig tunnan rengjord så maken ringde kommunen och påpekade det. Dom hade då inte räknat in dom som har sophämtning var 8:e vecka i sin planering av kärltvätt så dom tackade så mycket för att maken påpekade det och skulle ändra sina rutiner. Idag var det dags för sophämtning för dom som har var 4:e vecka. Det är våran mellanvecka, vi har sophämtning om 4 veckor. Efter sophämtningen var det kärltvätt. =( Vi sparar 100 kronor/år på att ha sophämtning var 8:e vecka istället för var 4:e. Det borde vara halva taxan eftersom vi har halva hämtningen. Det skrev jag inte, det glömde jag tyvärr. Jag skrev att vi bara sparar 100 kronor/ år och får en smutsig tunna om vi inte gör rent den själva. Jag glömde tyvärr spara innan jag skickade iväg insändaren. Eller än sålänge vet jag ju inte om det blir en insändare eller inte eftersom jag inte vet om det blir publicerad.
Två byten har jag hunnit med, till samma bytare, en gammal jobbarkompis till mig. =) Så hon fick ett kompisdeal. L:s gamla mattor har legat ute på Blocket, som säljes i den lokala tidningen, som säljes på Facebook och som bytes. Dom som vill byta vill inte "betala" det jag ville ha eller bodde för långt bort. Men så ville min gamla jobbarkompis ha dom och hon fick alltså kompispris.
Jag hade bilmattan och hoppahage mattan.
Jag fick kantareller
och 15 ägg. Riktiga ägg som L säger. =) Min jobbarkompis har hönor. Jag vill också ha hönor men just nu verkar det som om jag får alla våra ägg från såna som har egna hönor och det är ju lika bra som egna höns. =)
Vardagsrumsbordet ser ut som ett loppisbord. Eller såg ut som ett loppisbord. Jag har städat ner allt i papperskassar. Imorgon ska vi ha kalas och då ska vi äta vid bordet. Jag har städat andra delar av huset också. Sanden och snäckorna som låg i en påse på köksbänken sen Öland är nerhällda i en burk som L nu har på sitt rum.
Handlingen till imorgon är avklarad. Dyrt som attan blev det. En normal veckohandling gick det på - till en dags ätande. =( Men med 4 kilo salladskyckling kanske det blir över så vi kan äta det fler gånger. På Coop fick vi två gratis glassar från efter att vi smsat Coop. Efter min kupong kom ett meddelande att alla kuponger var slut.
En ny fläsklåda är hämtad från butiken som säljer kött från närliggande gårdar med ekologiskt bra kött. 10 kilo blev det. Det märks att S snart ska åka för alla bitarna fick jag frysa i påsar om 4 istället för om 5. =(

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...