tisdag 14 augusti 2012

Tics

Maken är fortfarande arg på mig. Det kan jag förstå. Jag skulle och vara arg på mig, väldigt arg. Jag hade skrivit väldigt elaka och dumma saker om någon. Saker som jag ångrar djupt. Jag fattar inte vad jag tänkte. Jag tänkte inte alls. Jag vet inte varför jag skrev dom heller för dom stämmer inte heller.
L är som jag skrivit förut ett språkbarn. Det gör förutom att hon har problem med talet vissa andra svårigheter. Svårigheter som jag kämpar som ett djur för att hjälpa henne med. Vi har övat talövningar, kordinationsövningar, matteövningar, skrivövningar och annat i flera tusentals timmar. Nu har hon börjar med vissa tics också. Hon blåser flera gånger om dagen. När jag frågade henne varför hon blåser svarade hon för att inte bli saker. Hon blåser flera gånger i timmen. Hon låter som en ekorre. Det har hon gjort förut, när jag frågade då svarade hon att hon önskade hon var en kanin så hon pratade kaninspråk. Hon slutade med det men har alltså börjat nu igen. Dom senaste dagarna har hon dessutom börjat gurgla runt spottet i munnen. Alla dom här sakerna gör hon alltså flera gånger/timme. Hon har redan blivit retad för att hon pratar dåligt och för vissa andra saker med. Det har försvunnit saker från henne som vi hittat på helt andra ställen. Så om hon fortsätter med sina tics är jag livrädd att hon ska bli retad för dom med. Så nu behöver jag hjälp. Är det någon som har erfarenheter av tics som vet hur man ska göra för att bli av med dom? Ska jag säga till henne varje gång jag hör att hon gör någon av sakerna? Eller ska jag låta henne hållas och hoppas att hon slutar av sig själv? Hon är redan utanför i skolan och har nästan inga vänner så jag vill inte att hon ska bli mer utanför.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch va jobbigt för er! Har ingen aning om hur man gör med tics, och om det går att göra nåt alls?! Tycker däremot att det är tråkigt att din man är så arg på dig! Kan inte förstå vad det är för nåt som du skrivit som blev så fel. Läser din blogg varje dag och har inte missat nåt. Om det va det där med bären så förstår jag dig till fullo. Jag skulle reagerat på samma sätt. Men då har jag bara hört din version!

Anonym sa...

Har haft anledning att prata med en barnpsykiater om tics och fick då lära mig att det ofta handlar om ett sätt att "göra sig själv lugn". Kanske blåser och låter lillan för att hon är orolig, osäker eller har ångest. Istället för att "förbjuda" henne ska ni hjälpa henne att hitta andra kanaler. Ta reda på vad som triggar hennes tics. Är det tex för att hennes bästa storasyster är långt bort just nu? Vet hon exakt när de ska ses på Skype? Har hon en egen agenda? Kan hon klockan? Får hon ringa henne? - lite tips bara. Att ticsa hemma där man är trygg borde vara ok, att "försöka" låta bli där andra finns som INTE förstår, kan vara en lösning. Samtidigt duger hon ju som hon är. Knepiga frågor det där. Du vet vart jag finns om du behöver :-) / Maria

Anonym sa...

Detta om ditt inlägg som skulle vara dumt... jag hade reagerat precis som du om det var ang bären!!! Jag skulle också bli arg på de ungarna!
Ville bara säga det.

PJAK sa...

Ligger mycket i svaret från igår 18:34.
Men även bråken mellan dig och maken kan spä på ticsen...

Hoppas att allt löser sig. Man kan liksom inte slå hur mycket knut på sig själv hur länge som helst utan att det går åt skogen.

Kram

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...