tisdag 18 september 2012

Föreläsning, läkarbesök och nödig

Varje år dör 2 miljoner människor varav 1,5 miljoner är barn på grund av diarrerelaterade sjukdomar. 2,6 miljarder människor i världen har ingen tillgång till en toalett. I brist på toaletter hälls latriner ut i floder, vattendrag eller direkt på gatan. När det inte finns privata utrymmen för kvinnorna att uträtta sina behov på blir de ofta utsatta för sexuella trakasserier och våldtäkter. Kvinnorna håller sig så länge dom kan och drabbas av urinvägsinfektioner och njursjukdomar. Dessutom saknar många skolor toaletter vilket gör att flickor hoppar av skolan. Nu finns peepoo en nedbrytbar engångstoalett i form av en påse som innehåller urea. Urean reagerar med bajset och tar död på alla giftiga ämnen på 2 - 4 veckor. Innehåller i påsen blir gödsel. En påse kostar 30 öre att köpa och kan lämnas in för pantning efter uträttat behov. 10 öre är panten. Innehållet säljs som gödsel.
Jag har tittat på min första föreläsning i palliativ vård. Sen är lite böcker reserverade på biblan. Alla böcker fanns tyvärr inte men jag hoppas jag klarar mig med dom jag hittade, länkarna och föreläsningen. 4 sidor lång uppsats ska skrivas om den palliativa vården ur ett samhällsperspektiv. Jag har en hel del erfarenheter från mitt jobb, jag har jobbat i 22 år som sjuksköterska. 5 år inom cancervården och 18 år inom äldreomsorgen så det ska nog inte vara några problem. Sen ska det var seminarium och gruppdiskussion om detta sen är dom första 5 poängen av 30 iland.
Ett besök på vårdcentralen har det också blivit. Mitt bråck har växt, jag har fått en annan medicin, remiss är skickad för vidare utredning på kirurgen. Jag ska gå ner i vikt och vara hemma och ta det lugnt resten av veckan.
Maken var på ett byte åt mig på lunchen igår. Två av mina kjolar
mot en påse ostbågar och att paket pasta. Det bytet skulle ha varit förra veckan men hon hade glömt det. Då var jag jättesugen på ostbågar. Maken köpte ostbågar på macken för bonuschecken som vi fick. Så egentligen borde jag ändrat det till 2 paket pasta.
Igår till kvällsmat blev det pölsa. En rätt som är svår att få tag på. Min vanliga Coop affär har det inte, dom har bara hackkorv. Som inte är lika gott som pölsa och skjuter på en när man steker den.
Jag planerar att ha filmkväll med L en dag. Jag skulle vilja se Lorax. Den handlar om en konstgjord stad. En pojke som vill att det ska bli riktiga träd igen. Så han tar hjälp av en skogsvarelse vid namn Lorax. En miljöfilm i barntappning helt enkelt. =) Den finns att titta på gratis här.
Bilen är lagad och hemma igen. Tyvärr var glädjen kortvarig. Det kommer att gå på 21.500 kronor som det var sagt från början. 11.500 idag, 5.500 kronor nästa gång den ska in om 2 veckor. Och 4.500 när vi lämnar in den för fixning av ac:en. Men det blir nog i vår. Då väljer vi nog att inte byta hela systemet utan bara att fylla på vätskan och serva den så då får vi ner den kostnaden

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...