söndag 23 september 2012

Grejat

Hela dagen har nästa gått åt till städning, rensning och allmän grejsning. Med flåsvila med jämna mellanrum. L:s rum är städat/rensat. L:s version av att städa är att slänga alla grejerna i översängen på sin våningssäng. Eller upp på skrivbordet. Eller i ett hörn på golvet. Efter jag har storstädat så leker L på sitt rum i flera timmar för då hittar hon grejerna och hon får plats.
Den stora skvätt iväg blomman som jag fick av en granne för över 20 år sedan. Vi bodde då i en lägenhet i en förort inne i stora staden. Ovanpå oss bodde en alkolist som hade en stor dobbermanhund. En dag hade hon låst sig ute och ringde på hos mig och bad att få låna telefonen. Hunden var inlåst i lägenheten och satt och ylade. Hon fick låna telefonen och ringde efter en låssmed, som tack för hjälpen fick jag ett skott av en skvätt iväg. Den som jag slängde i komposten idag. Den har blivit jättelång och ranglig. Bredvid den stora satt det massor av småskott som jag planterade i en kruka. Jag delade även på apelsinen som L och jag planterade. Det kom upp två skott.
Alla dynorna från altanen är intagna och möblerna är ihopställda så cyklarna ska få plats. Pelargonerna är nedburna till förrådet för att sova tills nästa sommar. Nu ska bara studsmattan in så är vi klara för vintern.  L:s urvuxna jeans är utlagda som byten på facebook. Där ligger även tallrikarna från husvagnen. Vi köpte plasttallrikar för maken tyckte det var för tungt att diska porslin. Det gjorde att vi fick 8 djupa tallrikar och 8 mattallrikar över. Vi hade 10 stora tallrikar som vi fick av svärmor som extratallrikar dom är utlagda som byte. Dom 8 mattallrikarna från husvagnen behåller vi som extratallrikar.
Igår till kvällsmat blev det indisk mat. Nästan hemgjord. Brödet och kryddmixen är köpta.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...