fredag 28 september 2012

Hela Sverige bakar

I en skola i Emmaboda skulle eleverna rösta om vilka som var snälla i klassen. Men de valde att rösta om vilka de inte tyckte om. Barn som inte var omtyckta fick stjärnor på sin bänk. En pojke som hade det svårt i klassen fick många stjärnor. Han mådde dåligt av vad som hände och böt skola. Tummen ner till den skolan och läraren och till dom eleverna.
Jag gillar att baka och på torsdagar har jag hittat ett nytt favoritprogram om bakning. Det heter Hela Sverige bakar och går på sjuan. Jag funderade på hur jag skulle lyckas i det programmet. Förra veckan skulle dom först baka valfri tårta och sen en Prinsesstårta. Jag är bra på att baka tårtor och dom blir goda. Jag är inte så bra på att dekorera dom. Prinsesstårta har jag bakat flera gånger. Fast där fuskar jag och köper färdigkavlad marsipan. I programmet skulle dom kavla den själva. Sen skulle dom göra en ros och sätta på tårtan. Jag som gått en tårtkurs en halv dag vet hur man gör en marsipanros. =) Igår skulle dom baka cupcakes. Det har jag gjort en gång i mitt liv. 3 olika smaker skulle man ha. Jag som fortfarande inte begriper vad skillnaden mellan cupcakes och muffins är skulle nog misslyckas där. Även fast jag har lite olika smakförslag. Choklad och jordgubb till exempel. Efter det skulle alla göra en drömtårta och det är jag bra på om jag får säga det själv. Jag gjorde mycket drömtårta när M och S var små. Men sista gången blev det rätt mycket över efter kalaset och jag åt upp allt. Efter det mådde jag illa och har inte kunnat se åt drömtårtor efter det.
Maken tog bilen till jobbet idag igen för att göra ett byte åt mig. Och för att kunna åka och köpa ett nytt stödben till husvagnen. Jag hade (köpte) en ask med maskindisktabletter.
Jag fick en liten bokhylla som jag efterlyste. Tyvärr var det inte med några hållare till hyllorna men uppfinnarmaken ska komma på något. Den ska stå i köket bredvid kylskåpet är det tänkt. Nu är maken och ska hämta M på jobbet. På fredagar slutar han sent så vi försöker hämta honom då. Han ska då ta ut ett paket till L som kommit från S i USA. Och hämta några saker som en tjej skänkte bort och jag ville ha. Det blir oftast maken som åker så jag får laga maten.
När L och jag gick hem från skolan så sa hon att hon ville ha en sån där efterrätt som vi brukar få hos mormor som vi också gjort. En sån där vit med brunt på. Creme brulee. =) Så det blir det till mys ikväll. Gasen tog slut innan jag bränt klart och jag vet inte hur man fyller på så det får maken göra när han kommer hem.
Pengarna från försäkringskassan när jag vabbade med L i slutet av augusti har fortfarande inte kommit. Så idag ringde jag. Det var för jag studerade. Studerar man får man tydligen inte vara hemma med sjuka barn. =( Men eftersom jag jobbade som vanligt och studerade på distans så skulle jag få det. När jag får pengarna visste hon inte för det skulle min handläggare sätta in. =(
Mitt huvud har känt segt som kola idag så jag har inte pluggat något alls. Inte bra eftersom uppsatsen ska vara inne på onsdag. =(
Vattenfall har ett energisparprogram. Energy watch. Det 
  • Visar din elförbrukning – i realtid.
  • Hjälper dig att identifiera olika elförbrukare i ditt hem.
  • Sparar den uppmätta elförbrukningen och sammanställer den i diagram där du kan göra jämförelser.
  • Kostar 949 kronor om man är kund hos Vattenfall. Sen kostar det 19 kronor/månad. Vi har ett energisparprogram redan. Eller hade. Uninel. Uninel har lagt ner men man kan ladda hem program och fortsätta köra det - gratis. Men både maken och jag har försökt ladda hem det utan att lyckas. Så ska vi skita i att ha ett energisparprogram? Kontakta dom som har hand om nya uninel? Kapitulera och köpa vattenfalls program? Staten vill att energiförbrukningen ska minska. Vattenfall ägs av staten. Jag tycker att energisparprogram borde vara gratis för alla som vill ha dom. Det tjänar både elkunden, staten och miljön på. Den enda som inte tjänar på det är elbolagen.

    Inga kommentarer:

    Veckans sparade pengar

     1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...