söndag 9 september 2012

Höst i luften

Det var 6 grader ute igår kväll. Det känns som höst i luften. Tomaterna är fortfarande gröna. Chilin har bara blommor och inga frukter. Gurkerna är långa och gröna men fortfarande gula på magen. Men jag får nog skörda i alla fall innan det fryser. Bönorna är klara men jag tänkte dom skulle bli lite större.
Bröllopsmiddagen igår åts klockan 20:15 och då var jag faktiskt hungrig igen. Maken köpte maten medans jag och L dekorerade. Rosbladen som ligger utströdda på bordet är av syntet och ligger i en burk och tas fram vid lämpliga tillfällen. Dom luktar ros så det blir så romantiskt. Det tyckte till och med maken som drog ut stolen till mig och tände vårat bröllopsfotografi som sitter på väggen. =) Det som tog tid med dukningen var bortplockningen av alla bytes/skänkes/säljes grejer som låg där. Nu ligger dom i massor av påsar på golvet istället. Tyvärr verkar bytena ha avstannat. Folk är intresserade men sen händer liksom inget mer.
I lampan hängde vi röda ballonger. Det var dom enda vi hittade - med kräftor på men det är inget som syns.
Tygservetter och servetthållare gjorda av tapetklister och röd spets med hjärtan på. Det är egentligen meningen att dom ska användas till jul. Efter maten smällde vi av varsin partypopper. Förrätten var som jag skrev igår vårrullar: 35 kronor för 8 stycken. Till varmrätt åt vi tre smårätter, vi köpte två stycken och delade systerligt och broderligt. Det blev till och med över som vi åt till lunch idag tillsammans med M. Vi kompletterade lunchen med piroger som är den enda färdigmaten jag brukar köpa. 89 kronor/styck = 178 kronor. Efterrätten var hemgjord marängsviss. Kolasås hade vi hemma så jag köpte bara grädde och maränger för 28 kronor. Till det drack L mjölk, jag och maken drack vin som vi gjort själva. Så kostnaden för 3 rätter för 3 personer + lunch för 3 personer ( L åt pirogen) blir: 241 kronor. =) Mycket billigare än om vi skulle ätit ute. Mycket mysigare också.
Min överskottsenergi storstädning har fortsatt idag. Jag har dammsugit hela huset och tvättat golven. Sen har jag tvättat överkastet i dubbelsängen. Kanske sista gången för i år som jag kan torka tvätt ute.

1 kommentar:

PJAK sa...

Åh du är välkommen till vår stuga på Öland om lusten att fortsätta städa håller i sig. Den börja bli i stort behov av städning nu. Men var gång jag har dammsugit kommer maken in med huggarkläderna och har mängde med spån och annat med sig :(

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...