tisdag 25 september 2012

Prutat utan att prutat

Nu har jag "bantat" i snart 2 veckor. Jotack det har gått bra. Jag är nu 3 kilo lättare. =) Bara en herrans massa kilon kvar. Jag har inte ätit några kakor eller bullar eller godis eller snacks. Förutom en tårtbit av den vi fick av morfar. Så idag tänkte jag unna mig ett wienerbröd från det ekologiska konditoriet i grannbyn. Deras wienerbröd är så goda så man tror man drömmer.
Efter diverse andra ärenden så kom vi dit klockan 16:05. Det stor på dörren att dom stängde 15.00 under sommaren men om dom var där så hade dom öppet efter det. Det stod en där inne och dörren var öppen så vi stegade in. Han sa att dom precis stängt så han höll på och packade ihop men vi fick handla ändå. Jag köpte 2 färdiga påsar. Det fanns bara färdiga påsar eftersom han höll på och packade ihop. Men så såg jag på väggen att dom inte tar kort. Jag som hade noll kontanter fick gå ut till maken och M i bilen och fick en hundralapp. När jag kom in igen kostade mina påsar 120 kronor men jag behövde bara betala 100 kronor eftersom jag var dagens sista kund. =) Nu fanns det tyvärr inga wienerbröd kvar men krämbullarna var också så goda att jag trodde jag drömde. =)
Innan konditoriet var L och jag till bybiblan. Eller L och jag. L ville sitta kvar i bilen för hon hade redan varit till biblan med skolan idag. Två av mina reserverade böcker hade kommit. Vår död (märks på mina böcker nu att jag går min kurs i palliativ vård) och Johans lilla egen elbok. I helgen startar stora stadens och hela länets framtidsvecka. Då kommer författaren Johan Ehrenberg till stora staden och ska föreläsa om Gör din egen el. Jag föreslog för maken att han skulle gå och han svarade att det kunde han. =) Han har även gått med på att åka och pröva att bygga en egen solcellsanläggning. =) Själv tänkte jag gå på en utställning om att välja rätt fisk och skaldjur som ska vara i stora stadens bibliotek. Sen tänkte jag gå på en workshop om plast. Om jag hinner ska jag även åka till en grannstad och köpa linoljesåpa. Och kolla in ekologisk inredning och färg. Jag har även ett byte som kanske ska göras i den staden. Jag frågade på en sak när bilen var sönder och då fanns den kvar. Om den fortfarande gör det och hon är hemma när butiken är öppen så kör jag nog. Sen var vi till apoteket och hämtade ut mina puffar. Apotekaren hade missat att säga att jag hade fler puffar på mina recept. Det fanns en kvar i mars, en kvar i juli och nu fanns det 3 stycken från igår.  Så nu har jag plötsligt jättemycket puffar. En puff kostar 395 kronor. =( Då hämtade vi M eftersom vi valde apoteket bredvid M:s jobb. Efter det hämtade vi maken och åkte och hämtade dom nya däcken till husvagnen. Efter det åkte vi alltså till kondiset och sen hem.
Idag är den andra boken av socialstyrelsen läst God vård i livets slut. Den var 200 sidor lång och torr som dammsugardamm.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...