fredag 14 september 2012

Säljsiderens

Jag har rensat bland mina säljsidor på Facebook. Jag brukar kika in flera gånger/dag för att se om det är något jag vill köpa. Eftersom jag inte ska köpa saker och inte ens tänkte att jag behövde eller ville ha saken innan jag såg den vara till salu så kan det kvitta om jag missar den eller inte.
Boken Konsten att leva billigt och må bra kom med posten idag. Jag kan knappt vänta innan jag får sätta ögonen i den. Jag hoppas som sagt att jag i alla fall sparar in dom 180 kronorna som den kostade. Fast det känns som om jag redan kan alla spartips som finns. Fast ibland kan jag behöva en spark där bak för att fortsätta göra dom. Om dom sparar både mijlön och pengar så känns dom roligare att göra.
Alla fönster är nu tvättade och alla gardiner bytta till höst/vintergardiner. Vardagsrummet var sista rummet. Nu är det bara utsidan kvar i köket och vardagsrummet men det är makens jobb - jag når inte upp. Även fast jag står på en köksstege.
Rabarberdrickan är upptappad och kommer att förgylla några frukostar framöver. Jag har inte i något konserveringsmedel så vi dricker upp den på en gång.
Av resterna blev det paj. Jag har forskat lite i torkade rönnbär. Det går tydligen bra att torka rönnbär. Dom blir nyttigare än gojibär och innehåller massor av vitamin c. Bästa sättet att torka dom är i ugnen i 50 grader. Bara att bege sig ut och plocka med andra ord. En annan fundering. Kan torkad bär och svamp stå framme i glasburkar eller behöver dom stå mörkt? Tycker det är så fint med torkade bär i konserveringsburkar att det är tråkigt att dom står i speceriskåpet. Stackars maken skulle på ett byte åt mig på lunchen idag. Han stod där och väntade i 45 minuter men ingen kom. Hon hade glömt det visade det sig. Typiskt. Här får jag maken att hjälpa mig med ett byte så händer det här.

1 kommentar:

PJAK sa...

Torkad svamp kan du ha framme. Det viktigaste är att burkarna är täta så ingen fukt kan krypa in ;)

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...