tisdag 30 oktober 2012

Pysslig pluggdag

Fredag då första delen av kurs 2 i palliativ vård ska vara inlämnad närmar sig med stormsteg. Jag begriper fortfarande inte hur jag ska få ihop en sida om syntes. Har fortfarande 3 böcker kvar att läsa. 5 kom jag på sen. 3 riktiga böcker och 2 eböcker. =( Sen ska litteraturen vävas in i dom 6 s:n vilket jag också har problem med. I alla fall om det ska bli snyggt. Nu har dessutom L höstlov och är förkyld. Hon är då mammig och vill att vi ska göra saker. Jag som inte tycker hon ska se på tv eller film eller spela dator hela dagen känner att jag måste aktivera henne. Något som rimmar illa med att jag skulle behöva plugga dygnet runt. Känns det som i alla fall. =( Sen att jag är som L när det gäller läxor och gärna skjuter på det eller göra andra roligare saker är en annan femma. Till och med städa känns roligare än att plugga känns det som. Men det beror nog mest på att jag inte riktigt fattar vad jag ska göra.
Tisdagar brukar jag ha som lagningsdagar. 2 av L:s strumpor blev lagade idag. Och hennes favoritbyxor med hästar på. Dom hade ett stort hål på ena knäet. Jag lagade det med en hemgjord lagningslapp gjord av ett par gamla jeans och viselin. Det var L som valde hundformen.
För att roa L tänkte jag göra en ny leksak. Inte för att hon behöver det men ändå. Jag tog 2 frigolitformar som det varit 500 g köttfärs i.
Jag gjorde ett flygplan. =) Väldigt kreativt om jag får säga det själv. Nästa gång ska jag spara stora frigolitformar och göra ett stort flygplan.
Sen har jag sytt 4 nya tygbindor. Vill helt inte använda plastbindor och just nu går det inte så bra att använda menskoppen. Orsaken beror på saker som jag inte tänker ta upp här. Maken ska bara trycka dit knappar i dom. Sist jag gjorde det lyckades jag banka sönder hela knappen.
L har fått ett Halloweenkort från S over there. Jättefint och ska sparas och ha som prydnad. =)
Igår till lunch blev det lapskojs. Vi hade en hel del stek över sen middagen i söndags så jag ville ta tillvara på dom. Så istället för pytt blev det lapskojs. Det var första gången M och L åt det men dom tyckte det var gott så det kommer vi äta flera gånger. Till mitt försvar får jag skriva att jag faktiskt läst 75 sidor i den 420 sidor långa boken och att jag faktiskt har fått ihop 6 sidor arbete. Det ska vara 6 sidor. Men som sagt var skulle jag behöva väva in lite litteratur och för att göra det så måste jag läsa litteraturen. Men ibland känns det som om kursen är till för dom som vill forska vidare eller doktorera inom palliativ vård och inte för oss som bara vill bli bättre på att vårda och förstå palliativa. Litteraturen är torr som dammsugardamm och kunde lika gärna vara skriven på engelska så skulle jag förstå den bättre. Vanlig svenska vad är det??

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...