torsdag 4 oktober 2012

Restmat och 1 %

Nu när uppsatsen i palliativ vård är inlämnad så väntar några lugna dagar. Det gör att jag håller på med distanskurs nummer två som jag också går nu. Medveten konsumtion. Jag vet inte vad som är mest upplyftande  - döden eller miljöförstöring. Vecka 1 handlar om konsumtion. Vi har tittat på en massa filmer bland annat Home som jag sett flera gånger tidigare. Sen har vi sett en film om skräp. Där hon bland annat säger att bara 1 % av allt vi köper är sånt som inte kommer att hamna på soptippen. Skrämmande.
Ridvantarna som jag köpt till L på Tradera har kommit. Ett par tunna och ett par tjocka.
Förut hade jag en hamburgerpress. Men vi använde den nästan aldrig så jag sålde den. Men så hörde jag att svenska köttbullar kan innehålla kött från i princip vilket land i världen som helst. Det kanske är samma sak med hamburgare. Så hädanefter blir det hemgjorda köttbullar och hamburgare i familjen P. Så jag efterlyste en hamburgerpress på köpsidan. En svarade att hon hade en ny aldrig använd press från Tupperware. Dom kostar mellan 300 - 400 kronor nya. Jag skrev att jag max kunde betala 100 kronor så jag fick den för det.
Igår till kvällsmat blev det hemfiskad gös av maken. Pressad potatis, ärter, rivna morötter, citronskiva och skirat smör. Jag lånade mammas potatispress. Det var första gången jag använde en. Maken ville också prova och tyckte det var så kul att han pressade all potatis. =)
Vi gjorde pressad potatis för halva byn nästan så idag gjorde jag potatisbullar till lunch. Jag åt, L åt när hon kom hem från skolan som mellis. Hon sa att det var det godaste hon ätit någongång. Sen blir det matlådor också. =)
För två år sedan gjorde jag en pengaskala och satte på insidan av sovrumsdörren. Det är så kul att se när lånen går ner och sparandet går upp. =) Nu är skalan tyvärr full så jag har gjort en ny på baksidan av en gammal tapetrulle. På bilden är den gamla skalan.
L gillar att stampa på såna där vita bär som poppar. Igår plockade hon ett och planterade så hon alltid skulle få ploppbär. =)
Jag har inte gjort eget Bregott på jättelänge. Nu när alla spartips ska utövas igen så är det bara dumt att inte göra eget Bregott igen. 15 kronor/paket sparar man. Med 3 paket i månaden så blir det en slant.
Läfsor är också gjorda. Gott till äggmackor och räkmackor.
En förhandstitt på hyllan som jag böt till mig. Den är klar men ska inredas med lite grejer med. Jag som knappt kan gå utanför dörren kan tyvärr inte inhandla burkarna som ska inhandlas på Ikea just nu. Så bild på färdiga hyllan kommer när jag kan gå utanför dörren igen.



2 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Hej, bären som poppar heter Snöbär, och vad är en hamburgerpress? Såg också att köttet i köttbullarna kan komma från vart som helst, läskigt.

Anonym sa...

Tänk på att de där bären är giftiga!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...