söndag 4 november 2012

Ångestklumpen har börjat släppa

Ångetsklumpen som jag haft i magen väldigt länge nu börjar så smått att släppa. Som jag skrivit förut har jag gjort en sorts budgettavla som sitter på insidan av sovrumsdörren. Där är det skalor på inkomster, utgifter, alla 3 JAKlånen, servicekontot, S mobil, sparande och billånet. Efter denna månad är billånet utbytt till ett JAKlån, det tredje. S mobil är helt betald med sparade pengar. På servicekontot har vi en kredit på 10.000 kronor. Vi brukar ligga närmare 10.000 kronors gränsen än noll kronor och får betala ränta varje månad. Sparandet brukar ligga runt 0 kronor med då dom sparade pengarna måste användas till löpande utgifter vissa månader. Fast vi räknat ihop alla utgifter ett helt år och delat det med 12 så vi ska ha pengar till höga utgiftsmånader. Denna månad är alltså det sista på S mobil betald - 4100 kronor med sparade pengar. Vi löste ut billånet med hjälp av ett nytt JAKlån och sänkte månadskostnaden med 500 kronor/månad nästan. Jag fick ingen lön utan fick en löneskuld på 1300 kronor. Från försäkringskassan fick jag 4500 kronor så våra inkomster denna månad är mycket mindre än vad dom brukar vara. Ändå lyckades vi på något konstigt sätt komma ifatt på servicekontot så vi bara har 700 kronor tagna av krediten. Mot förra månadens över 5000 kronor. =) Vi har över 9000 kronor sparade fast jag betalt av hela S mobil med sparade pengar. =) Då låg våra räkningar på runt 26.000 kronor denna månad, så en rätt normal månad. Genomsnittsräkningarna ligger runt 27.000 kronor/månad med alla fasta räkningar, alla övriga räkningar, el, mat och bensin. Då hade jag en del pengar sparat på mitt konto sen förra månaden så jag lyckades föra över 5000 kronor. + 2000 kronor till maten. Men mina 4500 bra gjort om jag får säga det själv. Maken gjorde den vanliga månadshandlingen på Ica häromdagen och oktobers maträkning landade på 2995 kronor. =) Det var också bra gjort. Maten brukar ligga runt 2500 - 3000 kronor beroende på hur mycket som är slut. Vissa månader går på mer om det är jul eller födelsedag. Då köper vi oftast kött från affären som säljer kött från närproducerade glada djur några gånger/år. Brukar bli 2 eller 3. Så maträkningen är + 2000 kronor för kött (en grislåda och en nötlåda/år, ett år köpte vi en lammlåda med och då blir det 650 kronor till). Maken har bytt expanssionskärlet som dropp dropp droppade så förhoppningsvis kommer våran vattenräkning minska något. Tyvärr dropp droppare det fortfarande för det visades sig vara fel på en ventil också så maken ska byta den efter inhandlandet av ventilen.
Igår var föräldrarna här på kombinerat Halloween/Allehelgona fika. L var utklädd till Djävul i dräkten S skickade från USA. Hon hade även svarta slingor i håret. Vi åt nötpajen som var över sen i fredags och tårta fylld med bilfluff och hallongrädde. Oblaten är som vanligt köpt på Tradera. Jag roade mig även med att göra 5 almanackor, varav 4 ska ges bort i julklapp. Jag brukar göra egna almanackor med bilder på vad som hänt i familjen P under året. Men förra året lyckades jag få tag på några gratis (+ frakten) och dom var mycket finare än hemgjorda. Så i år ville jag också köpa bortagjorda. =) Vistaprint har gratis almanackor så jag loggade in 5 gånger med olika epostadresser och beställde 5 stycken. Först gick frakten på 66 kronor men på sista almanackan höjde dom frakten till 71 kronor. Så riktigt gratis blir det ju inte. Men billigare än om jag gör en egen. På Panduro kostar en almanacka 49 kronor. Sen måste man ha fotopapper och bläckpatronfärg till sin skrivare. Erbjudandet finns här.
L:s dator brukar stå bredvid min på vad vi kallar kontoret i källaren. Hon gillar inte att sitta själv i källaren så vi har velat ta upp den. Hon har även haft en gammal dator som hon bara kunde spela gamla spel på i en av garderoberna uppe. Den garderoben är nu en skogarderob och datorn är utlagd som byte. L rensade sitt skrivbord helt själv häromdagen för hon ville så gärna ha upp datorn. På skrivbordet stod en karaokemaskin som S fick när hon var liten. Den lyckades vi flytta till bokhyllan, genom att ställa böcker på vägghyllan där alla mjukisar satt. Alla mjukisar sitter nu i L:s översäng. Det är mycket viktigt att precis alla mjuksiar sitter där enligt L. =)
Så nu står dator på skrivbordet och L är överlycklig och tycker att maken är världens bästa pappa. =) På skrivbordet nere i källaren är det helt plötsligt jättetomt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...