torsdag 1 november 2012

Inte pluggat alls (knappt)

När jag betalade räkningarna häromdagen fick jag betala billånet som vanligt. Något som jag tyckte var konstigt eftersom vi har sagt upp billånet och gjort ett JAK lån av det. JAK lån är suveräna. När vi har råd ska alla huslånen också över till JAK. Som i fallet med billånet. Vi sänker månadskostnaden för lånet från 1630 kronor till 1162 kronor. Det är betalt efter 3 år istället för 5 år med billånet. Det som gör det möjligt är att vi inte eftersparar utan har efterlyst en massa sparpoäng. Annars skulle månadskostnaden ha blivit dubbelt så hög men vi skulle ha 60.000 kronor sparade + hela lånet betalt efter 3 år. Idag fick jag en bankgirolapp där jag fick tillbaka 1630 kronor för lånet. =) När jag ändrade på budgeten skönk månadskostnaden med nästan 500 kronor/månad. =) Det inspirerade mig till att sänka månadskostnaderna ännu mera. Sopavgiften brukar  jag reta upp mig på. Vi har den mest sällan sophämtningen som går men tjänar nästan inget på det i pengar. Tunnan brukar vara halvfull så vi vill ha ännu mer sällan sophämtning men det får vi inte. Jag gillar att skriva insändrare men nu var det ett bra tag sen. Så jag skrev en idag. Lika spännande varje gång om den kommer in eller inte. Sen vore det ännu mer kul om kommunen svarade på mina frågor. Här kommer insändaren.
 Koldioxutsläppen ökar. Isarna smälter. Sopberget växer. Vissa tycker att det rör inte mig. Det jag gör hjälper ändå inte. Men även om man bara gör en liten sak så har man gjort något gott. Vi sopsorterar. Så pass bra att dom som hämtar avfallet brukar berömma oss för vi har så lite avfall. Vi har en halv tunna som max töms var 8:e vecka. Det är det lägsta antalet hämtningar som man kan ha. Vi vill ha mer sällan sophämtning men det får vi inte för kommunen. Kommunen verkar tycka att det inte är lika bra att vi är så bra på att sopsortera. Skillnaden mellan ett abonemang med hämtning av avfallet var 4:e vecka och var 8:e vecka är 100 kronor/år. Vi har dubbelt så få hämtningar men tjänar 100 kronor/år på det. Vi får alltså betala nästan lika mycket för hälften av arbetet. Snälla kommunen gör så att det lönar sig i plånboken att sopsortera! Snälla kommunen gör så att vi som har en halvfull tunna kan få avfallshämtning mer sällan! Om det lönade sig skulle fler sopsortera och sopberget skulle inte öka mer. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något.

När jag ändrade blad i almanackan igår stod det inget om att min kurs skulle vara inlämnad på fredag. Det stod att den skulle vara inne den 9:nde. Jag kollade då igenom studiehandledningen igen och det stod den 9:nde. =) Jag vet inte hur jag fick för mig att det var nu på fredag. Nu har jag en vecka till på mig. =) Så idag har jag inte pluggat alls, knappt. Palliativ medicin boken ska återlämnas på tisdag till biblioteket och går inte att låna om. Så jag har alltså över 300 sidor bok att läsa till tisdag. Så läst lite har jag gjort.
L och jag har ägnat dagen åt mer pyssel. Vi fick 2 tallrikar till av mamma så jag gjorde ett skelett.
L gjorde en leopard. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...