fredag 16 november 2012

Klar, klar och oklar

I mitt favoritprogram igår bakades det peti choer och budapetslängd. Jag har bakat båda sorterna tidigare och skulle nog ha lyckats rätt bra om jag hade varit med. En kartong med 2,5 dl vispgrädde och två halvfulla kartonger med bär sen vårat halv 8 hos oss maraton gjorde att jag fick för mig att baka en budapestlängd idag.
Men om den längden hade varit med igår hade jag åkt ut så det sjöng om det. Inte mitt fel dock utan våran puckugn. Den har aldrig varit bra och jag har skrivit till Cylinda om den men dom tyckte att då skulle jag lämna in den på lagning för det var inte deras ansvar. Ugnstemperaturen har visat 25 grader för lågt hela tiden. Något som vi lärt oss och ställer ugnstemperaturen på 25 grader mer. Budapestrullen skulle vara inne i 175 grader i 20 minuter. Jag ställde ugnen på 200 grader och klockan på 20 minuter. Efter 20 minuter var den fortfarande blek och kladdig så jag tog 10 minuter till. Då hade den fått färg och lossade lite från pappret så jag tog ut den. Men den var alltså inte färdig ändå. =( Halva rullen fastnade i pappret. =( Jag fyllde den med hallon och blåbär och den blev supergod. Även om den inte blev så snygg.
Lapptäcket är också klart. Efter ett litet missöde. Jag tänkte inte på att fodret skulle ligga överst utan la det mitt emellan lagren. Så när jag vände på allt så hamnade fodret ytterst och det var ju inte direkt meningen. Så jag fick sprätta upp och börja om igen. =(
Fodret är makens gamla täcke. Så av barnens gamla utslitna bortom lagning jeans, en massa tygrester, ett gammalt överkast och makens gamla täcke har jag sytt ett jättefint lapptäcke. På bilden ovan hänger det bredvid ett annat lapptäcke som jag sytt av röda tyglappar. Eftersom det är ett täcke i istället för foder så blev det väldigt tungt. Jag har dessutom pajjat 5 symaskinsnålar på kuppen. Men nu är det klart. =) Det känns både och. Jag har kommit på att det är väldigt kul att vara kreativ. Så nu vill jag ha ett annat projekt att göra.
Jag skickade in kommentarerna på dom andras arbeten igår så nu tar jag helg från skolan. Sen måndag och tisdag ska jag skriva respons på mina kommentarer som ska in på tisdag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...