fredag 2 november 2012

Klick klick

Tack kära läsare för era klick. =) 703 kronor har jag tjänat tack vare att ni har tryckt på mina rosa ord och på bilderna under översta inlägget. Checken kom igår och maken stegade iväg till banken för att lösa in den idag. Det brukar aldrig vara något problem om han sätter in pengarna på mitt konto. Men idag var det det.  Banktjänstemannen hade ingen aning om vad en utländsk check var. Så vi var tvungna att gå till vårat privata bankkontor. Våran bank har två kontor inne i stora staden och vi är tydligen kunder hos det andra kontoret. Där kunde dom ta 150 kronor i avgift för att lösa in checken. Sen om dom inte får pengarna av Goggle så kan dom kräva mig på 703 kronor så jag går back. =( Har nästan förståelse för den mannen som öste galla över våran bank i den lokala tidningen för ett tag sedan. Så nästa vecka ska maken stega iväg till vårat bankkontor och hoppas på bättre lycka (eller en som har varit med lite längre och vet vad en utländsk check är).
När jag får pengarna så ska jag köpa en green eco shower. Det ihop med duschvärmeväxlaren som maken ska montera men aldrig gör så snart ringer jag en rörmokare kommer göra att våran vattenförbrukning och elförbrukning minskar. Green eco shower minskar vattenförbrukningen med upp till 70 %.
Igår på Hela Sverige bakar gjorde dom paj. Tekniska utmaningen var toscapaj. Det blev jag sugen på att göra idag så det gjorde jag. Jag hade nog åkt ut igår om jag hade varit med med den pajen. Degen var helt smulig så hade jag haft en pajform med avtagbar kant som dom hade så hade all deg ramlat bort. Jag orkade inte skala nötterna och mandlarna. Pajen smakade ungefär som att sitta och äta en massa torra nötter. Vilket var synd för maken gillar toscakaka och jag tänkte pajen skulle bli en ersättare till kaka. Pappa som gillar nötter kanske gillar den men ingen i familjen P gjorde det. Jag som använde mitt sista smör i pajen fick smsa M och be honom köpa Bregott. Utan smör kan jag inte göra Bregott. M gillar inte att jag gör eget smör så att be M köpa smör så jag kan göra Bregott är som är sälja sand i öknen.
M köpte ekologiskt Bregott. Jag är SÅ stolt över honom. =)
På posten kom det en brandsläckare för jag gillade ok ekonomiska förening på Facebook. Maken tänkte ha den i bilen men eftersom det inte var med någon hållare så vill han inte det. Så nu vet jag inte var vi ska ha den. Men det kanske finns hållare att köpa.
Ett byte är också gjort. L:s urvuxna stövlar
mot en liter yoghurt. Det var L:s nya kompis som ville ha dom. Hennes mamma och jag böt saker, blev vänner och L och hon blev kompisar. L har lekt där hela eftermiddagen. Dom bor också i våran lilla by. =) Maken vill byta ut våran tjocktv mot en platt-tv men så länge den går så tänker vi inte göra det. Men så kom jag på att en tjock-tv drar mer el än en platt-tv så vi ska mäta elförbrukningen i tv:n och jämföra med vad en platt-tv drar. Om skillnaden är så pass stor att kostnaden för köpet av tv:n lönar sig inom rimlig tid så kanske det blir en ny tv här i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

zedhadJag har alltid hört tvärtom att en platt-tv drar mycket mera el än en tjock tv..Berätta sen när du vet :)
AnnH

PJAK sa...

Den LED tv.n (Platt tv) som vi har drar mindre än tjock tv-n, Men har Ni en hyfsat ny tjock tv är den troligen inte mycket snålare...... Hur det är med plasma vet jag inte.

Största vinsten är nog ändå platsen man spar samt att det är mycket mindre att damma :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...