torsdag 13 december 2012

145 timmar kvar =)

Nu är det bara 145 timmar kvar tills S plan landar på Arlanda. =) Längtar. Idag är det Lucia. Alla treorna skulle lussa för hela skolan imorse och föräldrar var välkomna att vara med. Jag som har haft extra ont i magen igår, inatt och idag kunde inte vara med. =( Det märktes att det var Lucia när L och jag kom till skolan. Det var bilar överallt. =( Dom stod på alla parkeringsplatser, på vägen och mitt på parkeringen. Jag som bara skulle släppa av L hade ingenstans att ställa mig. Till råga på allt hade en tant ställt sin bil mitt i alltihopa. Hon parkerade gick ur bilen mitt på parkeringen så ingen kom varken fram eller tillbaka. Bilarna bakom tutade och ingen kom någonstans. Tanten gick fram till mig och sa att du kan inte köra in här. Det finns ingenstans att parkera. Jag svarade att jag ska inte parkera, jag ska bara släppa av min dotter. Vilken klass går hon i frågade tanten? Trean så hon ska vara med i Luciatåget svarade jag. Till slut lyckades jag backa mig en bit därifrån så jag kunde släppa av L. Tanten med bilen som stoppade upp allt då. Hon lämnade bilen mitt på parkeringen så ingen varken kom ut eller in och gick iväg.
Efter Luciatåget skulle L:s klass åka pulka. Det var - 20 grader så hon var rejält påpälsad. Men det var det inte alla som var. Dom åkte i backarna som vi har precis utanför vardagsrumsfönstrena. L kom och ringde på och ville låna en mössa till en av sina klasskamrater som inte hade en mössa.
Jag fick ett brev från min handläggare på försäkringskassan igår att jag skulle ringa henne. Så jag ringde henne vid kvart över 2 idag, men då hade hon gått för dagen.
Den onda i magen idag har gjort att jag mest legat på sängen och läst eller sett på tv. Jag har i alla fall tagit mig i kragen och pluggat i ungefär 2 timmar. Några fler artiklar är hittade till mitt mastodont arbete. Lite mer är skrivet i själva arbetet.
Plastnappar, ballonger och foppatofflor. De flesta föräldrar har liten eller ingen aning om hur många kemikalier som omger deras barn. Snart sagt alla barn i Sverige omges av plastnappflaskor, plastmuggar, plastleksaker, pvc-golv, ballonger och foppatofflor. De äter micropopcorn, blir torkade i rumpan med våtservetter och blir målade i ansiktet. Utan att deras föräldrar tänker särskilt mycket på vilka kemikalier produkterna innehåller och hur de kan påverka deras barn.
Katarina Johansson är dokumentärfilmare och miljöjournalist. Våren 2011 kom hennes första bok ut, ”Badskumt – gifterna som gör dig, ren, fräsch och snygg”, om vad produkterna i våra badrum egentligen innehåller. Kort därefter fick hon sonen Henning, som nu är 1,5 år. Det var när han föddes som researchen kring giftiga barnsaker började på allvar– Jag ville helt enkelt veta vad det var i plastleksakerna som han fick i present och vilken haklapp och nappflaska jag skulle välja, säger Katarina, som redan från början köpte glasnappflaskor, tygblöjor och rågumminappar och klädde sin son enbart i begagnade och väl tvättade kläder. Alla plastleksaker och kläder med plasttryck som han fick i present lade hon undan. Katarina började inventera marknaden och befann sig snart i ett nytt, omfattande detektivarbete mitt i föräldraledigheten. Nu har hon samlat sina kunskaper i boken ”Den onda badankan – ditt barn och de osynliga gifterna”.
Enligt Katarina gör föräldrar sina barn en stor tjänst bara genom att bli mer medvetna om kemikalierna runtomkring sig och hoppas att boken ska bidra till det. Sedan är det upp till varje förälder att välja ambitionsnivå. De mest basala råden är ganska enkla att följa, tycker hon.
– När det kommer till mat tycker jag att man helt ska undvika att förvara och värma mat i plastburkar. Välj glas i stället.
Hon tycker också att man kan börja fasa ut saker som innehåller farliga kemikalier ur hushållet i stället för att försöka byta ut allt på en gång.
Några av de mest omdiskuterade ämnena är ftalater som finns i bland annat plastgolv, perflourerande ämnen som finns i bland annat vattenavstötande kläder, och bisfenol A som kan finnas i äldre nappflaskor. De misstänks bland annat vara hormonstörande. Andra ämnen kan vara allergiframkallande, som azofärger i godis och nickel i bland annat smycken.
I barnrummet ska man välja bort plastgolv av pvc, se upp med möbler med flagande målarfärg, använda miljömärkta sängkläder och inte köpa madrasskydd av pvc.
Vi försöker undvika plast men vissa saker har man inte tänkt på som till exempel ballonger. Dom har man ju till och med inne i munnen när man blåser upp dom. Vad finns det för alternativ till ballonger tro? Ansiktsfärgerna vi har har jag inte heller tänkt på vad dom innehåller.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...