måndag 10 december 2012

Blir snart en avhoppare till

Första kursen i palliativ vård blev godkänd till slut. Det var fortfarande inte helt bra. Litteraturlistan hade jag gjort fel. Men jag behövde inte skicka in ändringen igen. Jag fick då tips på hur litteraturlistan skulle se ut och gjorde så i det andra arbetet. Nu har jag fått meddelande om att det andra arbetet inte heller var bra. Litteraturlistan var fel, fast jag gjorde som jag blivit tillsagd. Sen hade jag skrivit för mycket om patienten och för lite om litteratur. Det vi skulle skriva om var patienten trodde jag. Så jag som trodde att första delen i andra kursen var klar hade fel och har ägnat halva dagen åt att ändra det gamla arbetet. Timmar som jag hade tänkt lägga på det nya mastodont arbetet. Halva truppen som började kursen har hoppat av och snart blir den en till - jag. Problemet är bara att jag är beviljad studiebidrag och nu när jag är sjukskriven behövs studiebidragspengarna mer än någonsin. Sen har jag köpt böcker, usbminne och uppgradering till datorn som jag har slängt i sjön om jag hoppar av. Det saknades även en bok i litteraturlistan och i arbetet. En bok som inte står på litteraturlistan över kurslitteratur men som ska stå nästa år till nästa kurs. Vi får använda boken om vi vill. Men eftersom det efterfrågas i alla kursdelar så verkar det inte vara om vi vill utan att vi måste. Boken är så ny att den inte finns att låna på biblioteket så jag har nu kapitulerat och köpt den. 295 kronor fattigare blev jag.
För att fira att M fått sitt körkort åkte vi till det ekologiska kondiset i grannbyn och valde varsin kaka. Jag valde sockerkringla, M biskvi och L valde pepparkakshjärtan. Hon ville ha två stycken men åt upp det ena i bilen hem.
Dom har även jättegott matbröd där. Tyvärr alldeles för dyrt för min skrala kassa men jag köpte fryst bröd som inte blivit sålt. Två påsar frallor för ungefär 1/4 av det vanliga priset. =) Försäljningen av ekologisk mat minskar i Sverige. Det som har minskat mest är den ekologiska mjölken. Jag köper främst två saker ekologisk - bananer och kaffe. Ibland om matnotan inte verkar hamna på så mycket blir det mjölk och smör också. Nu när maken handlar köper han den billigaste varan och inte något ekologiskt. Bananer är så himla stor skillnad mellan en ekologisk och en oekologisk banan. Ungefär som natt och dag. Den ekologiska smakar gott och den oekologiska smakar ingenting.
S kommer snart hem från over there och är van vid julbelysning på husen liknande den ur ett päron till farsa firar jul. Ju mer desto bättre med andra ord. Hon vill att vårat hus ska vara pyntat enligt amerikanska mått i år. Tyvärr verkar det inte bli så, det verkar bli väldigt lite julbelysning här. Den på lekstugan är tänd och det är just nu det enda. Granslingan som vi hade runt ytterdörren förra året och massor med år innan dess - gick sönder förra året och är slängd. Droppslingan som hängde runt ingången till entrén som vi också hade förra året och massor med år innan dess också - gick också sönder förra året. Snögubben och isbjörnen som jag köpte begagnat förra året har sladdar som är lika korta som min lön är liten. Det gör att maken måste köpa extrasladdar innan dom kan sättas upp.

1 kommentar:

Marika på Odlingspyssel sa...

Vet inte om du läser mina kommentarer.

Tänkte försöka ge lite tröst om det där med referenslistan. Alla lärare vill gärna att man gör på just deras sätt. Men om du går in via libris kb så blir det inte fel.

Sedan om ekologiska matvaror, här hemma köper vi allt med skal ekologiskt, dvs bananer, potatis etc. Och dessutom russin och vindruvor som är en av de mest besprutade matvaror som finns.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...