söndag 23 december 2012

Lite annorlunda julförberedelser

Förkylningen har tagit ett järngrepp runt min kropp och vägrar släppa taget. Den gör mig så in i bängen trött att bara att ta sig ur sängen känns som att bestiga Mount Everest. Övriga familjen P har fått sköta det mesta av julförberedelserna och det har dom gjort med bravur. Dom har pyntat nästan hela huset. Jag kunde inte hålla mig utan gjorde lite jag med. =) Maken har bakat vörtbrödet.
Jag har bakat farfars ena julklapp långpannebröd och knäckebröd.
Alla julklappar är inslagna. Vi sparar julpappret varje år och dom gamla pappersbitarna räckte i år igen. Det som är fint med gamla papper är att om man köper en rulle och slår in alla paket i så ser alla paketen likadana ut. Nu är det massor med olika sorters papper så nästan alla paket ser olika ut. Det är främst ur miljösynpunkt vi sparar papprena.
Jag har gjort 4 sorters godis. Knäck (den kan man slå ihjäl någon med), brända mandlar (pappas ena julklapp), rocky road fudge och vit fudge. Eller 5 sorter egentligen
jag gjorder marsipan också fast S gjorde gubbarna.
Granen är klädd. Det blev en riktig i år igen. Fast det höll på att inte bli det. Maken, S och L åkte så sent igår kväll och skulle köpa gran att dom var slut på både Coop och Ica. Dom försökte då hos han som säljer granar hemma inne i byn. Han hade 3 granar kvar. Vi fick en för 50 kronor. Inte den snyggaste granen vi haft men den är riktig i alla fall.
M har lagt in egen sill och kokt egen skinka. Skinkan är provsmakad nu ikväll. Jag gillar inte skinka men den här var riktigt god. Från oss alla till er alla en riktigt god och glad fjärde advent.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...