fredag 7 december 2012

Miljövänligare jul

Förra året hade nästan alla på L:s skola en mössa som det stod Bad hair day på. L som behövde en mössa fick en röd av S.
Den här veckan när L och jag har gått till skolan varje dag har jag märkt att INGEN har en sån mössa längre mer än L. Nu har ju inte jag sett alla 400 elever men ingen av dom jag sett har en. Nu bryr sig inte L om vad hon har för kläder så hon bryr sig inte. Men jag bryr mig. L brukar inte ha moderna kläder men jag vill inte att hon ska bli mer utanför än vad hon redan är. Så nu är jag på jakt efter en ny mössa till L. Förra året var det enkelt att se vad som var inne. Bad hair day satt på nästan alla tjejer. Men nu har alla olika sorters mössa. Jag beställde 3 mössor på en av säljsidorna på Facebook för ett bra tag sedan. En till oss var av tjejerna P. Jag frågade var mössorna var för över 1 månad sen och fick till svar att dom var beställda från utlandet men inte hade kommit än. I måndags frågade jag igen vart mössorna var. Inget svar. Frågan är om jag blivit blåst och ska köpa en annan mössa till L.
Veden inne är slut. Jag som får ont i magen av att bara bära L:s gympapåse kan inte bära in ved. Det är kallt inne. Vad göra? Elda i pelletskorgen för första gången. Pellets har vi en hel påse. Tända med papper gick inte. Vad göra? Vi hade tändvätska och det skulle man använda men jag som aldrig använt tändvätska förut visste inte riktigt om jag vågade. Men jag gjorde det ändå. Så nu brinner det så rart och värmen har gått upp från 17 till 18,5 grader. =)
Pjak undrade hur ljusstaken som vi inte hittar lampor till såg ut. Så här. =)
Lampan ser ut som här. När man drar upp den sitter det som två piggar under.
L gjorde egen sallad och åt till mellis (efter att hon ätit en pizzabit och en macka). Hon skar paprika själv och är stolt som en tupp. Dressing är favoriten ketchup.
6 tips för en mer miljövänlig jul.
1. Den största klimatpåverkan vi gör i jul är antagligen att vi reser mycket. Att ta tåget är klimatsmart och dessutom mycket säkrare än att köra bil. Eftersom vi firar jul hemma så åker vi ingenstans. Vi kan åka till makens syster på julfrukost men hon bor bara 1 mil bort. Likaså om vi åket till svärmor och svärfar. Mamma och pappa bor granne med oss.
2. I år kommer det att finnas ett större utbud av ekologisk julmat än tidigare. Fler grisbönder har ställt om till ekologiskt vilket gör att utbudet av ekologisk julskinka blivit större. Men samtidigt ökar efterfrågan. Välj en KRAV-märkt skinka i första hand. Ekologisk sill och ekologisk nubbe finns också. Släng ingen mat! Spara maten som blir över under jul och frys in för att ätas senare. Det är en av de bästa insatserna för klimatet. Vi köper ekologiskt efter hur mycket kassan tillåter. Ibland mer och ibland mindre. Tyvärr är jul en såm helg som inte tillåter så mycket ekologisk mat. Slänger mat gör vi aldrig. Jag kör med våra restlådor.
3. En vanlig svensk gran är miljöbättre än både ädelgran eller plastgran av PVC. Många granar som säljs här hemma kommer från Danmark, vilket ger långa transporter med stor klimatpåverkan. Försök att få tag på en närodlad gran. Plastgran är inte miljövänlig sett ur ett livscykelperspektiv, inte ens om den används i tio år. Plastgranar tillverkas huvudsakligen i Asien och transporteras tusentals mil för att komma till Sverige. Plasten är stel och skör, därför tillsätter man ofta mjukgörare; så kallade ftalater. Vissa ftalater är klassade som hormonstörande och är misstänkt cancerogena. När PVC förbränns kan det bildas giftiga dioxiner som också kan vara cancerogena. Vi har en plastgran som vi haft i 22 år. Förra året fick vi en gran av makens svåger från deras grannes skog.
4. Klimatsmarta klappar. Upplevelser, hembakt och begagnat är några av klapparna vi ger bort i år. Och nästan varje år.
5. Värmeljusen: Varje svensk förbrukar i genomsnitt 33 värmeljus/år. Ljusen räknas som förpackningar och ska slängas bland metallförpackningar på återvinningsstationen Återvinning av alla värmeljusbehållare motsvarar utsläpp av tusen ton koldioxid per år.
Julklappspappret: Samla allt papper från paketöppningen och lägg det i insamlingen för pappersförpackningar eller återanvänd det själv! Paketsnören och annan mjukplast slängs i insamlingen för plastförpackningar. Glas: Sillburken, andra glasburkar och flaskor ska lämnas i glasåtervinning och locket på burkarna i metallåtervinningen. Glas är energikrävande att tillverka så återvinningen bidrar till minskad klimatpåverkan.
Lampor: Alla trasiga smålampor från julgransljusens, elljusstakar, luciakronor etc. lämnas som el-avfall på återvinningscentralen.
Matavfall: Bor du i en av de 125 kommuner i landet som samlar in källsorterat matavfall, kan du bidra till att dina rester tas omhand på bästa sätt. I vissa kommuner blir dom till biogas som ger energi. Vi sopsorterar allt och har en halvfull tunna var 8:e vecka. Julpappret brukar jag spara dom största och finaste bitarna och slå in klapparna med nästa år igen.
6. Den bästa insatsen vi kan göra för klimatet är att minska på vår energianvändning. Det är nämligen den sista energi vi använder som är den smutsigaste. Alla energi från den nordiska marknaden som blir ”över” exporteras till övriga Europa där den kan ersätta kolkraftsel. Så släck lampor när du går ut! Använd LED-lampor (lysdiodlampor) i julbelysningen! Sätt timer på julbelysningarna så de inte står på mitt i natten och mitt på dagen när det är ljust! Slå ifrån digitalbox och TV helt när de inte används (ej i standby-läge)! Ladda apparater bara den tid som behövs! Vi har led, hallogen eller lågenergilampor överallt. Jag släcker all julbelysning när jag lägger mig.

1 kommentar:

PJAK sa...

Sorry ända sorten jag saknar. Men den behöver jag också. Så hittar jag så hojtar jag :)

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...