tisdag 4 december 2012

Tankar om konsumtion

För att bli lite inspirerad till att ha ett kommande köpstopp så läser jag Not buying it av Judith Levine. Jag tycker inte att jag köper så mycket saker men har tänkt annorlunda efter att jag började med in:ut listan. Jag trodde inte det kom in så mycket saker - men det gör det. I och för sig är det mesta saker som jag bytt till mig eller fått och inte sånt som jag köpt. Just nu tycker jag det är roligare att sälja sakerna än att byta dom. Men om alla hade köpstopp skulle ju ingen köpa sakerna som folk säljer. Alltså begagnade saker. Då skulle man nästan gå tillbaka till tiden innan pengar då man böt varor och tjänster med varandra. Men man kan ju inte bara byta till sig saker. Jag tror inte banken eller elbolaget skulle uppskatta om jag betalade huslånet och elen med hembakt bröd eller urvuxna barnkläder. =) Vad händer om alla köpstoppar? Det skulle vara bra för miljön. Inga varor skulle nyproduceras, men då skulle inte dom som gör och/eller säljer varorna behövas och få sparken. Det skulle ge fler arbetslösa som skulle ge mer bidrag som skulle ge fler som inte kunde handla lika mycket som skulle ge mindre köpta varor och tjänster som skulle ge fler arbetslösa som skulle och så vidare. Eller? Vad skulle jag få köpa under mitt köpstopp? Mat och förbrukningsvaror är självklart. Kläder till L likaså. Mediciner och djurmat också självklart. Choklad från chokladfabriken? Nej. Men om jag köper en chokladkaka från mataffären då? Tidningsprenumeration? Tjänster? Får jag byta till mig saken som jag vill ha som en bok eller en chokladkaka?
HM kortet är klippt. Jag kom inte upp i summan för att slippa betala för kortet. Jag tänker inte betala för att ha det kvar.
På posten kom det ett brev från rädda barnen. Dom skickade med lappar som dom tyckte att man skulle ge till någon. Istället för att ge en julklapp skulle man skänka pengar till rädda barnen och ge gåvobeviset som bevis. Dom som jag har kvar att fixa julklappar till är kusinen, min morfar, min farbror och svärföräldrarna. Jag tror ingen av dom skulle uppskatta gesten. Däremot kommer jag skippa julkorten i år och skicka pengarna som jag sparar i form av frimärken och julkort till rädda barnen istället. Maken tyckte att jag kunde skänka pengarna för hans julklapp till rädda barnen men den är redan köpt.
Häromdagen frågade mamma om L behövde strumpbyxor. Jag som hade för mig att hon hade massor svarade att hon hade och inte behövde. Dagen efter skulle jag sätta på L ett par strumpbyxor och dom var för små. =( Jag som hade för mig att det fanns i växa i lådan letade men hittade inga. =( L har nu tajts under byxorna för att inte frysa. Mammatomten har lovat att köpa strumpbyxor. L:s gamla strumpbyxor la jag ut som skänkes och massor svarade. En var här om hämtade dom idag. En som däremot inte varit här idag heller och skulle komma 16:30 är han som ska köpa dockskåpet. Samma han som skulle komma i söndags men aldrig kom. =(
Gastroscopin är gjord och visade i princip inget nytt. Bråcket var större men ingen åtgärd utan nu ska min läkare på vårdcentralen bestämma vad som ska göras. Jag fick en infart och blev sövd precis som jag ville. Nu känner jag mig fortfarande bakfull och supertrött. Har ont i halsen och känner mig öm i magen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...