lördag 26 januari 2013

Aktivt och passivt sparande

Man kan spara pengar genom att vara aktiv men också genom att vara passiv. Dom aktiva sakerna kan vara att baka bröd eller hänga tvätt istället för att tumla den. Dom passiva kan vara att låta bli att handla någon viss sak. Vissa spara pengar saker jobbar för sig själva när man väl har gjort dom. Snålspolade toaletter och kranar till exempel. Vissa saker gör jag varje vecka och kommer att återkomma varje vecka på min spara pengar vecko summering. Vissa saker gör jag bara ibland. Vissa saker kanske bara en gång sen jobbar den för sig själv. Jag är fortfarande full av inspiration och vill ta tag i alla spartips på en gång. Vilket inte går. Vissa saker kan bara maken göra, andra saker är beroende av andra. Vissa visar sig först efter ett tag. Idag har jag inte ägnat mig åt så mycket aktivt sparande.
Jag har satt nya groddar och skott. Jag har tvättat M:s kläder på ekonomi programmet och kört den fulla diskmaskinen på ekonomi programmet med en halv diskmaskinstablett i sig.Jag har tvättat av L:s öron (hon har fått infektion i örhängena igen) med tvättbara rengöringspads istället för med bomull. Till lunch åt vi rester från gårdagens tacokväll. Jag har eldat hela dagen för att inte elpannan ska gå igång. Sen har jag börjar göra JAK kursen. Sett på en film och sett på ett stillbildsprogram. Sen ska det läsas i JAK boken också men den hittar jag inte så jag fick beställa den igen. =( Jag kan inte läsa förens jag har fått den. Jag har städat lite. Med  olivoljetvålen på toan istället för dyra badrumsmedel och annan golvtvätt. Jag har gjort läxa med L. Jag hade visst gjort en hel del.. =) I slutet av månaden ska jag summera hur mitt köpstopp gått hittills. Jag tänkte även lägga ihop kostnanderna för hur mycket jag handlat för som jag inte skulle för att sporra mig själv att bli ännu bättre. Den här månaden har ju 2 tulpanbuketter och en krukväxt slunkit in bland annat.

1 kommentar:

Anonym sa...

En tanke ang din dotters infektion i hålet i örat : prova med guldstift. Min dotter var allergisk mot alla örhängen utom dom av guld. Finns enkla att köpa som inte kostar skjortan.
Margit

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...