torsdag 31 januari 2013

Blondin igen och mat

Jag får ofta frågor om hur vi kan ha så låg maträkning. Vi handlar mat för mellan 2500 - 3000 kronor/månad. Då är vi 4 vuxna, 1 barn, 1 kanin och 2 hamstrar som äter. Maken och M har för det mesta med sig matlådor till lunch. Ibland är det mat som blev över från en annan måltid, ibland är det mat som jag lagar separat. Jag har några tips.
Storhandlar.
Bakar nästan allt bröd själv.
Lagar all mat från grunden utom köttbullar och hamburgare som blir billigare att köpa färdigt. (jag vill inte veta vad dom innehåller tack).
Matsedel.
Speciella matdagar. Måndag - rester (oftast makaronipudding), vegetariskt eller blodpudding. Hela familjen P gillar blodpudding utom jag (rys).
Tisdag - korv. På bilden är tisdagens korv med stuvade grönsaker.
Onsdag - fisk. På bilden är onsdagens fiskbullar, potatismos och rårivna morötter. Torsdag - mjölmat. M är inte så förtjust i pannkakor så det blir mest pasta med någon sorts sås till. Fredag - färs. Oftast taco. Lördag lunch - soppa. Lördag kväll - mysmat. Pizza, hamburgare, nuggets, indiskt. Ingen färdigmat alltså utan hemmagjort. Söndag lunch - ska vi börja med soppa efter önskemål från M. Söndag kväll - kött eller färs. Förslagen som står är exempel.
Vi har oftast minst en grönsak till varje måltid. På bilden är lådan som står bland påläggen och plockas fram till frukost och mellis. Frukt har vi också alltid hemma. Till maten dricker L mjölk. Maken och jag dricker citronvatten och M dricker citronvatten eller mjölk beroende på vad han känner för. Vi har oftast minst 4 pålägg att välja bland. Då räknar jag inte smöret.
När vi var på Ullared sist bunkrade S och jag upp med en massa olika hårfärger (mycket billigare än hemma). Igår använde jag en av dom. Jag blev blondin igen. Jag var naturligt blond men blev mörkare och mörkare för varje barn. Jag blekte håret för att bra tag sedan och har haft utväxter ett bra tag nu. Som alltså är borta nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har följt din blogg ett tag och förstått att du har ett intresse för miljön. Hur tänker du kring hårfärgning och miljö??? Den vanliga konventionella hårfärgen/blekning är ju en mix av olika kemiska gifter, har du någon gång testat något miljövänligt hårfärningsmedel?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...