söndag 27 januari 2013

Bröstsocker, skumbad och bokköp

Grannarna var borta över natten och vi fick äran att ta in post och tidning. Det brukar vi göra. Dom kom hem idag och vi fick en stor påse godis som tack för hjälpen. =)
Bland annat var det i bröstsocker och det har jag knappt ätit sen jag var liten. Jag visste inte ens att det fanns att köpa längre. Imorse tog L och jag ett skumbad med stora bokstäver på skum. Oj vad det skummade. Det var skum överallt. Tyvärr glömde jag ta kort. Det var supermysigt fast svårt att tvätta sig med allt skummet.
Ibland kan det löna sig att ha en dotter over there. I min jakt på nya spartips så har jag brutit mitt köpstopp igen och köpt böcker. =( Jag älskar böcker. Jag intalar mig själv att jag inte behöver ha så mycket böcker så jag ska sluta köpa dom. Jag lånar massor med böcker på biblioteket annars skulle jag köpa många många fler. Men ibland finns inte böckerna på biblioteket och ibland så får man tag på dom så billigt att man "bara måste köpa dom". Jag kollade in Bookmooch igår och min önskelista. Jag vet inte om det är den ekonomiska krisen som gör att det nästan aldrig är någon som ger bort dom böckerna jag vill ha längre. Är det någon som ger bort dom så vill dom inte skicka dom till mig i Sverige för frakten blir för dyr. Det är engelska böcker jag vill ha så dom finns oftast i USA eller något annat engelsktalande land. I kanten stod att en av böckerna skulle kosta 0,1 dollar begagnad på Amazon. Det är där S kommer in i bilden. Hon beställde alla 4 böckerna till mig för 150 kronor inklusive frakten. =) Sen ska dom fraktas till Sverige och det kommer att kosta en del. Om inte maken, M eller S tar med dom i resväskan. Eller S kompis som snart ska hälsa på S kanske kan ta dom i sin väska.
Jag köpte Miserly moms. Finns att köpa i Sverige men är slutsåld. Kostar då 188 kronor + frakt. Så bara genom att köpa den boken skulle det ha kostat mer.

Cheap talk with the frugal friends. Finns inte att köpa i Sverige.

Penny Pinchers almanac. Finns inte att köpa i Sverige.

How to live green, cheap and happy. Finns inte heller att köpa i Sverige.
Till lunch blev det L:s favorit snabbmat makaroner och ost. Ikväll ska vi äta köttfärslimpa och ugnsstekt potatis.
Jag har eldat hela dagen idag med. Anonym tycker att vi ska köpa ved på sommaren när elräkningen är lägre och på så vis slippa betala till elbolaget när det är kallt. Där vi köper veden kostar den lika mycket på sommaren som på vintern så det skulle inte bli billigare på det viset. Däremot så har vi mer pengar över för elräkningen inte kostar så mycket. Skillnaden i elräkning mellan januari förra året då vi eldade massor och januari i år när vi knappt eldade något blev ungefär 2500 kronor. Veden kostar 500 kronor kubiken och räcker ungefär 2 månader om vi eldar mycket. Så genom att lägga ut 250 kronor sparar vi 2500 kronor. Mer om det är kallt. En månad när det hade varit jättekallt ute och vi inte eldade något för vi hade slut på ved och inte råd att köpa ny gick elräkningen på 10.000 kronor. Tänk vad mycket ved vi hade kunnat köpa för dom pengarna.

1 kommentar:

Sandra sa...

Nu vet jag inte om de där böckerna finns som e-böcker, annars är det ett bra sätt att kunna läsa amerikanska böcker. Ganska vanligt i USA också med e-böcker.

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...