tisdag 22 januari 2013

Försöker hitta den tappade sugen

Jag försöker hitta den tappade sugen till att spara pengar igen. Jag letar efter mitt jävlar anamma. Igår efter bakningen kändes det lite bättre så idag har jag tvingat mig till fler spara pengar saker.
Jag har skrivit om prisboken. Jag har lagt till en kolumn där det ska stå Citygross. Våran maträkning är låg men det kan bli lägre utan att jag behöver göra avkall på dom ekologiska varorna jag köper. Nu ska jag bara få maken till att åka till Citygross någon dag och kollhandla. Annars får jag väl bunkra upp med en massa tabletter och göra det själv. Naturskyddsföreningen har gjort en lista på dom 5 varorna som är viktigast att byta till ekologiska. Kaffe, bananer och vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis. Kaffe och bananer köper vi alltid ekologiskt. Maken som är den som handlar nu gör tyvärr avkall på bananerna ibland och tar dom som är billigare. Mjölk köper jag ekologiskt ibland. Kött köper vi från köttaffären med kött från glada närproducerade djur. Köttfärs och kyckling köper vi oekologiskt från mataffären. Potatis har jag aldrig tänkt över. Jag hade ingen aning om att potatis är det som besprutas mest i Sverige. Läs mer här.
När vi ändå är inne på ämnet ekologiskt så är den röda färgen i godis gjort av krossade löss. Det hade jag ingen aning om och jag kommer nu att sluta äta rött godis. I alla fall om dom innehåller E120.
Maken hittade L:s plupp som sitter bakom örhänget till läkeörhänget i sängen igår. Själva örhänget är fortfarande borta. Jag letade reda på ett par örhängen av mina och satte på L. Imorse var det ena örhänget borta igen. =( Jag lyckades hitta örhänget men inte pluppen. Jag har nu satt på pluppar i gummi som satt på ett par örhängen som jag fick en gång.
För flera år sedan var det någon som skickade in en massa prenumerationer och abonnemang i M:s namn. Jag fick ringa och spärra och säga upp både hit och dit. Igår skulle jag beställa en prenumeration men det gick inte. Jag har försökt förut och då struntat i det men igår skrev jag till kundtjänst och frågade varför det inte gick. Det var ett av företagen som vi spärrat men dom har nu tagit bort spärren. Jag får inga reklampauser och biobiljetter efter att jag påpekade att biljetterna inte gick. Om det är därför vet jag inte. L gillar att gå på bio men biljetterna börjar ta slut och jag vägrar betala för dom. Därför ville jag ha en prenumeration och få biobiljetter som gåva. Idag vet jag inte om jag ångrat mig. Jag gillar egentligen inte tidningen och 99 kronor är mer än gratis även om det är mindre än 180 kronor, det är 2 biobiljetter man får. Jag har fortfarande inte beställt prenumerationen så jag vet inte om spärren är borta eller inte.
Igår kväll ville L ha filmmys i sängen med mig. Vi gjorde popcorn som hon fick i sin popcornskål, drack hemgjord jordgubbssaft och såg på 102 dalmatiner. L tyckte att det var precis som på bio.
Camilla Henemarks bok gick ut idag på biblioteket så jag var där och lämnade in den. Det visade sig att en av mina reserverade böcker hade kommit. L som inte brukar vilja följa med in ville göra det idag. Hon bad sen om ett eget lånekort så det ska fixas någon dag. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...