torsdag 10 januari 2013

Nu är glada julen nästan slut

Jag gillar som jag skrivit massor med gånger förut att pynta. Men jag gillar inte av ta bort pyntet. Avpyntning är bland det värsta jag vet. Barnen P brukar vara villiga att hjälpa till med själva pyntandet. Men inte att ta bort det. För att slippa springa runt i flera timmar för att plocka bort allt pynt så gör jag lite om dagen. I måndags slängde vi ut granen (den barrade något otroligt). Igår tog jag bort alla tomtar och andra julpynts saker.
Idag har jag tagit bort julblommorna. Eller blommorna och blommorna. Jag hade två grupper som jag gjort av mossa, grankvist och lite blåbärsris. Dom barrade så dom slängde jag dagen efter jul. Jag hade bara en julgrupp som vi fick av svämor och svärfar på julafton. Den är omplanterad och står tillsammans med en julstjärna (som vi fick av morfar på julafton) och en blå blomma som vi fick av grannarna i blombänken som jag fick av svärmor och svärfar i julklapp. Imorgon ska jag plocka bort och tvätta alla juldukar, på lördag ska vi krossa pepparkakshus och på söndag försvinner adventsljusstakarna och stjärnorna.
Dagen har även ägnats åt att göra matlådor. M hittade inga matlådor sa han, han letar bara överst i frysen. Det fanns 7 stycken under pommes friten. Så han köpte falukorv och färsk pasta (som jag fick betala och laga till). Det blev även lite kolja över igår som jag kokade ris och hollandaisås till.
L ville att S skulle hämta henne i skolan någon dag. Det blev idag. S visste inte vart L:s klassrum låg så L ritade en karta som visade vägen till hennes klassrum. =) L.s gympafröken ringde maken idag. L ska tillsammans med 4 eller 5 andra elever ha stödgympa en gång/vecka. L vågar inte ta för sig, hon vågar inte balansera, ge sig in i bollspel och är inte så bra på att balansera. L:s skola gör verkligen allt dom kan för att det ska gå bra för deras elever. Vi är så nöjda. =)
Jag har (tror jag) skrivit klart kommentarerna till en av mina kursares arbete. Dom ska vara inne imorgon. I kursplanen står det att det ska vara ett litet opponentskap. Jag som inte vet vad det är vet inte om jag gjort rätt eller fel. Jag har sökt på det på nätet så jag tror jag gjort rätt. Men hennes arbete är inte ett symtom som palliativa får men det är väldigt intressant skrivet så jag har gett bara positiv kritik.

1 kommentar:

Frugaliteter sa...

Vad smidigt att dela upp "avpyntningen" på flera dagar. Jag tycker alltid det blir så tomt när man plockat ner julen, särskilt adventsstjärnorna. Så balkongbelysningen får vara kvar ett tag till.

När jag har opponerat på andras arbeten brukar jag ta upp de bästa sakerna, vad som kunde varit lite bättre och avsluta med en fråga om något som var extra intressant eller som jag vill få en förklaring till. Det brukar iallafall funka bra för mig :-)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...