måndag 28 januari 2013

Sparat bensin och semlor

Maken och pappa fyller år nu i februari. Nu i början på året lider jag brist på sparade klappar och presenter. Det mesta rök när det var jul. Dom fyller innan nästa lön så presenterna måste köpas nu. Jag vet vad båda ska få och tänkte ladda upp med tabletter och ta med M och handla idag. Den ena väger en hel del och jag får inte bära. Imorgon ska maken på månadens Ica handling. Sista handlingen för månaden så det ska bli spännande och se om målet med mat för 2500 kronor är uppnått. Bredvid Ica ligger affären där pappas present skulle köpas. Så en extratur dit idag skulle bara slösa bensin. Makens present fanns att beställa på nätet och eftersom den vägde så mycket så blev det fri hemkörning. =) Så där sparade jag bensinen igen. =) L som fyller i mars, hennes presenter är redan färdig köpta. =)
Min iver att spara pengar verkar ha smittat av sig på maken. Vi har e-fakturor på allt som går för att spara faktura avgifterna. Dom sakerna som han står på visar sig bara på hans banksida. Jättedumt eftersom det är jag som skriver räkningarna. Igår skulle ha godkänna e-fakturorna och reagerade på att Telia var så hög. Han gick då in och tittade och fick se att vi fick betala 49 kronor/månad på en krypteringsavgift för Telias tv.  Vi har lägsta abonnemanget och kan bara se 1,2 och 4:an tror jag det är. Så nu vill maken avsluta tv:n på Telia. Vi tittar aldrig på den så varför vi har den kvar vete katten. Den är inkopplad på tv:n som står i lek/gäst/barrummet. Alla våra tvspel är inkopplade på den och det är det den används till. Spela tvspel. Nöjer vi oss med 3 tvapparater sparar vi 39 + 49 + 49 + ? kronor/månad. M ville ha kvar dokumentärkanalerna. Ett familjeråd väntar på fredag då vi ska diskutera tvapparater och mat bland annat. Vi har inte haft familjeråd på jag vet när. Med S over there känns det som det kvittar. Sen brukar familjeråden inte stå så högt i kurs hos barnen P. Men om alla ska vara med och bestämma saker så måste man prata om dom.
 Två semlor kostar ungefär 40 kronor. För en familj på 4 stycken. (även när S är hemma brukar vi köpa 4 stycken. L vill inte ha, hon tycker inte om semlor) blir det 80 kronor. Här finns det chans att spara. Jag har bakat egna semlor idag. För 12 kronor får vi 15 stycken semelbullar. Grädde kostar 11,5 och räcker till 4 semlor. En liten mandelmassa kostar 18 kronor men räcker till alla 15 semlorna och fler ändå.Högt räknat så 1 krona (för bullen) + 3 kronor (för grädden) + 1 krona (för mandelmassan) = 5 kronor/semla istället för 20 kronor. En besparing på 15 kronor/semla. Så genom att baka egna istället för att köpa 4 stycken har jag sparat 60 kronor. Om jag inte hade bakat eller köpt semlor alls hade vi såklart sparat ännu mera men varför ska man leva fattigt bara för man vill spara pengar?
Igår kväll skulle vi som jag skrev äta köttfärslimpa. Till åt vi ugnsrostad potatis, kokta morötter, brunsås, inlagd gurka och lingonsylt. Till lunch idag åt M och jag hemgjord hamburgare (brödet var väl godkänt) och ikväll ska vi äta blodpudding. Barnen P gillar blodpudding men det är väl inte direkt min favorit. Till den äter vi alltid bacon och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...