måndag 21 januari 2013

Spretar hit och dit

Jag känner att mina blogginlägg spretar både hit och dit. Ibland skriver jag spartips och ekonomi. Ibland om miljö och miljötips. Ibland om simple living. Ibland om det vardagliga. Med S over there så vill hon läsa om vårat vardagliga liv och vill att jag ska skriva varje dag. När jag tittar på statistiken över bloggen är det inläggen om spartips och miljötips som är mest lästa. Förutom inlägget om pocketklubben som slår alla rekord. Veckans in:ut är dom minst lästa. Men jag vill att bloggen ska spegla den jag är. Den ekonomiska miljömuppen som längtar efter ett liv hemma i enkelhet.
Spartipsen är det som jag skrivit mest om i bloggen. Jag har till och med blivit kontaktad av en på tv som ville göra en serie om mig och vårt liv. Det skulle handla om oss den ekonomiska familjen och om en slösarfamilj. Sen skulle vi antingen byta plast eller lära av varandra. Maken och M sa tvärnej så nu blev det inte så. Om du fortfarande läser förlåt för att jag inte hörde av mig igen. Jag blev besviken för att maken och M sa nej. Jag hoppades att dom skulle ändra sig. Hoppas du hittar en annan familj.
Vissa saker som sparar pengar är även bra för miljön. Vissa är det inte. Det är spartipsen som gör att vi har möjlighet att leva enklare och som förhoppningsvis kommer att göra så att jag blir hemmamamma igen. Men samtidigt vill jag vara med och rädda miljön för mina barns skull. Och såklart också för miljöns och Moder Jords skull.
Även mitt liv spretar hit och dit och jag vet egentligen inte vad jag vill ibland. Jag vill vara hemma igen men går en distanskurs i palliativ vård som kommer att underlätta för mig i jobbet. Jag vill spara en massa pengar men köper kött på den dyra köttaffären istället för extrapris kött i vanliga mataffären. Samtidigt så känns alla spartips som onödiga. Jag jobbar ju fortfarande fast jag gör dom. När jag säger det till maken säger han att du jobbar ju bara 47% och det är ju sant förstås. Det kanske jag inte hade gjort annars. Men så tappar jag sugen ändå och struntar i några av spartipsen och maträkningen stiger.
Idag har jag försökt att hitta den tappade sugen igen och storbakat. Läfsor, hamburgerbröd och morotslimpa. Jag har satt en massa blomskott i vatten. Snart så ska julblommorna som står i blombänken som jag fick i julklapp läggas i komposten och då behövs nya blommor. Blommor som jag alltså inte tänker köpa utan framodla själv. Jag har tvättat vanliga 40 tvätten i flytande tvättnötter. Hittills har jag bara tvättat den mörka 40 tvätten i flytande tvättnötter. Sängkläder tvättar jag alltid i hela nötter. Jag har fått min inloggning till JAK och har skrivit en presentation och ser nu fram emot att börja kursen. L har tappat sitt örhänge. Var vete katten. Så nu har hon ett örhänge i väntan på att jag ska skaffa nya. Det var läkörhängena och hon har bara ett par guldörhängen hon fick av mamma och pappa i julklapp en gång. Det kanske är lite väl att ha guldörhängen om hon tappar dom också. Jag rotar nog reda på ett par örhängen bland mina egna. Jag har 4 hål sammanlagt men använder aldrig örhängen.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...