måndag 4 februari 2013

Bytt är bytt kommer aldrig mer igen

Jag gillar allt som är gratis. Jag gillar inte sopor och att slänga saker som inte behöver slängas. Det är därför jag gillar bytes sidorna och skänkes sidorna. I april ska Naturskyddsföreningen ha klädbytardag igen. Man lämnar in ett visst antal plagg och sen får man ta med sig lika många plagg hem. Inga pengar utan bara byte. Jag har tyvärr missat alla klädbytardagar hittills. I alla fall dom utan pengar. Bytardagar med pengar har jag varit på och det är rätt kul det med men gratis blir det ju inte. Nu har jag mailat Naturskyddsföreningen och frågat följande. "Ni har ju klädbytardag ett par gånger/år och det är jättebra. Men har ni funderat på att ha leksaksbytardagar? Där man får lämna in 4 leksaker och får med sig 4 stycken andra hem. Samma koncept som kläder alltså fast med leksaker istället."  
Lite byten med saker jag hade hemma har gjorts idag. Med min bytarkompis som kom hit och fikade. Jag bjöd på äppelkaka.
Samtidigt som jag gjorde äppelkakan gjorde jag hallongrottor. Hallonsylten försvann in i grottan så den syns inte. Jag gör alltid flera saker i ugnen när den är på för att spara el. Hallongrottorna ska vara till alla hjärtans dag. Jag struntar i baktävlingen och kör hallongrottor istället.
Jag hade 6 böcker, 2 hängkrukor och en ab master (inte med på bild).
Jag fick en väggtelefon, en viasatbox och ägg. Riktiga ägg som L brukar säga. Jag ska få en platta till när dom här är slut. =) Det hemliga projektet då? Maken hade limmat lite dåligt så jag kunde inte fortsätta idag, det får bli en annan dag.
Min bytarkompis kör också med flytande tvättnötter. Förutom att hon tvättar kläder i det tvättar hon sina hundar med det och kör det i diskmaskinen. Det ska vara 3 msk i diskmaskinen med så priset blir samma som i tvättmaskinen. 60 öre. Jag köper diskmaskinstabletter med spolglans i. Jag delar dom på två. Sist jag köpte kostade dom 88 öre styck. Det blir 44 öre/disk. Disken blir ren enligt min kompis men glasen blir flammiga så man behöver tillsätta spolglans. Det blir alltså billigare att fortsätta med halva diskmaskinstabletter.

1 kommentar:

PJAK sa...

Tycker inte heller om att slänga fungerande saker. Men det finns en latmansvariant till skänkes och bytes, Den kör jag stenhårt med. Hos oss heter den varianten Stadsmissionen. Har gått så långt så allt vi ska till tippen med brukar få åka ett varv runt samma ställe först. De får ta precis vad de vill och resten slänger vi. De lagar nämligen en del också. Hade möbler som behövde lite omsorg. Dvs slipas och lackas. Inget jag orkade göra men de gjorde.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...