fredag 1 februari 2013

Handlat gratis (nästan)

Maten för familjen P gick på 2578 kronor i januari. + extrahandlingen med extrapris ost, kyckling och kaffe. Vi har nu ost och kaffe så vi klarar oss ett bra tag så februari kommer att bli en lägre månad. Vi köper ost för ungefär 250 kronor/månad.
Jag har nu börjat kolla extrapriser via nätet för att kunna sänka våran mat lite till. Jag handlar bara extrapriserma och inget annat. Nästan. Igår åkte L och jag till Coop och köpte bananer, apelsiner (ska koka saft), 2 kilo nötfärs och 3 paket laxfile. Allt var extrapris och vi tjänade ungefär 195 kronor på det. Färsen fick man tyvärr bara köpa ett paket annars hade jag bunkrat upp med ännu flera. Vi äter som sagt var färs minst en gång/vecka. Igår köpte jag även S alla hjärtans dags present och ett vadderat kuvert att lägga den i.Vi lämnade även pant och fick betala 125 kronor för allt. En helt okey handling med andra ord. Vi dricker nästan aldrig läsk så dom få gångerna vi lämnar pant är sällsynta. L tyckte det var superskoj och skulle peta i alla själv.
Innan Coop var vi på ett byte. Jag hade tre skålar.
Jag fick en 2 liters coca cola. M gillar nästan bara riktig cola så jag tänkte glädja honom lite.
Anonym kommenterade hur jag som miljömupp tänker kring hårfärgning och miljön. Om jag provat miljövänliga hårfärgningsmedel någon gång. Det är tredje gången i mitt snart 46 åriga liv som jag färgar/bleker håret. Första gången var när M och S var små och jag fick för mig att jag ville bli rödhårig. Jag blev morotsfärgad. Andra gången var när jag blekte håret förra året och nu var tredje gången. Jag har så otroligt fett hår att jag skulle behöva tvätta det varje dag. Något som jag inte vill utan jag tvättar det två gånger i veckan. Andra dagen funkar, men tredje dagen behöver jag torrschampo om jag ska visa mig bland folk. Det är därför jag bleker håret för att det ska bli mindre fett. Jag har permanentat det en gång/år av samma anledning. Dom miljövänliga alternativen torkar inte ut håret på samma vis utan ger bara färgen. Annars hade jag gärna valt dom istället. Det är en avvägning som jag gör, om jag tvättar håret varje dag så kommer det ju kemikalier ändå från schampot och balsamet.
Igår kväll "köpte" maken "nya" kastruller. Våra teflonkastruller har sett bättre dagar. Dessutom ska man inte använda teflon, när dom värms upp för mycket så bildas det giftiga gaser.
När jag fyllde fick jag en emaljkastrull som var jättedyr av mamma och pappa. Jag ville ha flera såna men som sagt var dom kostar ju en hel del. Men så hittade jag en på Facebook som sålde emaljkastruller. Den stora för 100 kronor och dom små för 70 kronor. Maken betalade eftersom jag har köpstopp men det var L och jag som åkte iväg och köpte dom. Vi träffades i byn och när vi gjorde affären kom brandbilen dit och parkerade. Det tyckte L var stort och hon retade maken efteråt att inte han var med. L och jag skulle få välja bland dom små kastrullerna men kom inte överens. Så vi fick alla 4 för 240 kronor. Det vi skulle betalat för 3. =) Det var hon som sänkte priset, jag prutade inte jag svär.
Hamstrarna och Skutt kanin gillar att äta alfalfa groddar. När den första laddningen är klar ställer jag in den i kylskåpet i burken. För att det alltid ska finnas groddar så provade jag om hatten passade på en vanlig burk och det gjorde den.
Sen har jag handlat på riktigt också för mina egna pengar. Men det var en sån sak som jag får köpa. Kurs litteratur. JAK boken till distanskursen i JAK som jag går.
Sen har jag kokat ny flytande tvättnötter. Går åt en del nu när jag tvättar alla 40 kläder i den. Kostnad då? 800 gram tvättnötter kostar 99 kronor. Det går åt 100 gram nötter till 1 liter flytande. Alltså 12 kronor/flaska. En flaska blir 1 liter och det går åt 3 msk/tvätt. 3 msk = 0,5 dl. 0,5 dl/ 1 liter = 20. Det blir 60 öre/tvätt. Det billigaste tvättmedlet kostar 1 krona/tvätt. Jag sparar alltså 40 öre varje gång jag tvättar. Sen innehåller tvättnötter inga medel som går ut i grundvattnet som tvättmedel gör.

2 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Ett till tips är faktiskt att köpa schampoo hos frisören, jag har också otroligt fett hår, men tvättat mitt hår en gång var tionde dag, ungefär. När jag köper schampoo i vanliga affären så behöver jag tvätta håret varannan dag.

En flaska kostar ju sina modiga 200 kr, men de är större än vanliga flaskor. Jag kan ju överslagsräkna och säga att frisörschampoot är både billigare och bättre för håret.

Mia sa...

Visst, det är miljövänligt. Men ditt tvättmedel är inte så billigt som du tror. Spar tvättmedel från ÖoB kostar 25 öre/tvätt i 4-kilos förpackning. Och Ica basic på maxi kostar 39öre /tvätt i 5-kilos förpackning.
Nu ska jag fortsätta läsa i din blogg som jag precis hittat och hoppas på några bra idéer. :-)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...