fredag 8 februari 2013

Maskindiskfunderingar och tårtbottnar

S kommenterade att maskindiskpulver är billigare än halva diskmaskinstabletter. Jag har ingen aning om vad maskindiskpulver kostar eftersom jag aldrig köper det. Ingår spolglansen i den också? Kan man använda halva mängden? Jag köper alltid diskmaskinstabletter med spolglans i. Jag brukar köpa Extras. Extra kostar 0,56/ tablett inklusive spolglans. Jag delar tabletten så det kostar 28 öre / disk för mig. Extras maskindiskmedel kostar 32 öre/disk. Då vet jag alltså inte om det är med spolglans och om man kan halvera den mängden också. Gör det det och kan man det så blir pulver billigare än tablett annars inte. Någon som vet?
Häromdagen bloggade jag en reklampaus om att spela bingo. Den reklampausen gav mig två biobiljetter som kom i brevlådan idag.
Min bytarkompis har varit här med en laddning ägg till. sen fick jag en påse solrosfrön också för att kunna göra solrosskott.
Till mys ikväll blir det grönsaksdippade frukt och grönsaker. Dippen är hemgjord av gräddfil och dill bland annat.
Jag funderade lite på tårtbottnar. Förut gjorde jag alltid egna tårtbottnar för det blev mycket billigare. Dom sista åren har jag köpt färdiga bottnar. Blir det billigare att göra egen botten eller inte? En färdig botten kostar 17,90. Det går åt 4 ägg till en botten och ägg kostar runt 2 kronor/styck. Det blir 8 kronor. Sen ska det till lite potatismjöl, lite vetemjöl, lite socker och lite bakpulver med så vi säger 12 kronor. Varje gång jag gör en egen tårtbotten sparar jag alltså 6 kronor. Om man inte som jag får sina ägg gratis mot byten av sånt man har hemma. Då kostar en hemgjord botten bara 4 kronor. Besparingen blir då 14 kronor. Dom 4 kalas som väntar nu i vår kommer att ha en hemmagjord tårtbotten på bordet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fast "sånt man har hemma" har man väl också betalat för ngn gång?
Margit

Linn sa...

Det blir en bra besparing per tårtbotten och dessutom tycker jag att hemgjorda tårtbottnar är så mycket godare än köpta.

Mvh
Linn

Marika på Odlingspyssel sa...

Egentligen ska man väl inte använda spolglans om man inte bor typ i södra Skåne eller på Gotland där vattnet är extremt kalkrikt? Vet att spolglans innehåller tensider som inte alls är bra för miljön. Det ska visst gå att använda citronsyra istället, Blanda 20 gram citronsyra med 1 liter vatten och häll i spolglansfacket.

Vet inte hur effektivt det är... men värt ett försök kanske?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...