lördag 23 februari 2013

Over there paket

S bästa kompis ska åka over there nästa helg för att hälsa på S. S hade en önskelista som hon ville att hennes kompis skulle ta med. Vi kom överens om att kompisen skulle ge S bamsekramen och att vi skulle fixa resten.
Vilket är gjort. Nu får du ju se innan vad du får S men då har du ju något att drömma om. =) Det i plastpåsen är hemodlat pepparmyntste som var en av sakerna på önskelistan. Allt är med förutom en toaborste det får du köpa en själv S.
Jag gjorde en kladdkaka som vi fikade med. När vi nästan hade fikat klart kom farmor och farfar och vi fick fika mer.
Jag gillar Gotterian på facebook och jag har haft reklampaus med dom. Som tack fick jag massor med godis. Snart fyller L år och då vankas barnkalas. Om vi bjuder alla tjejerna i klassen + L:s två bästisar så blir det 13 tjejer och 13 godispåsar som ska fixas. Gotterian hade ett 24 timmars erbjudande där man fick köpa godispåsar för 4,99/styck. Såna blandpåsar kostar runt 15 kronor/styck i affären. Så jag tänkte köpa 15 stycken men så ångrade jag mig. Men så ångrade jag mig igen och gick in och beställde 30 stycken påsar. Jag tänkte ha till påskäggen och påskkärringarna med. Kärringarna får då inte en hel påse var utan jag öppnar påsarna och häller i en skål som dom får plocka ur. M gillar banana skids så det köpte jag en kartong med 100 stycken. Kan också vara bra kärringgodis. Sen slank det visst med 8 lakritspipor med som är det godaste godiset jag vet. Frakten blir tyvärr väldigt dyr - 155 kronor för det här. Men jag tycker att det blev en förtjänst ändå. Jag tjänade 10 kronor/påse - det blir 300 kronor. Om man däremot räknar kilopriset. Jag ska ju öppna påsarna när det är till kärringarna. Så blir det 4,99 för 100 gram = 49,90/kilo. Lösgodis i affären brukar kosta 69,90. Det kan vara billigare vid påsk. Banana skids vet jag inte vad dom kostar. Dom här kostade 79 öre/styck.
En annan sak som jag inte heller vet om vi tjänade på eller inte är att maken var och köpte en ny symaskin till mig idag. Jag hittade den på säljsidan och den kostade 400 kronor. Ny aldrig använd kvar i kartongen. Min symaskin har gått sönder och vi har ingen aning om vad det kostar att laga. En service kostar 850 kronor. Nu ska maken försöka laga symaskinen själv. Lyckas han så kan vi sälja den nya maskinen. Lyckas han inte så har vi i alla fall sparat minst 450 kronor mot om vi hade lämnat in den för lagning.

3 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Som ganska erfaren amerikaresenär kan jag ju säga (tyvärr) att amerikanska tullen är väldigt tuff. OM din dotters kompis skulle fastna i tullen (vilket risken är ganska stor att hon gör) och de går igenom hennes väska så kommer de bombbombsäkert reagera på ert thé. Jag skulle inte ta med en påse med gröna blad till usa, det är som att be om att de ska ta henne i tullen och i värsta fall kommer hon då få åka hem även om det inte är knark hon har med sig.

Linn sa...

Håller med Marika. USA har hårda regler och höga böter så kolla med amerikanska ambassaden vad som gäller angående införsel av livsmedel. Det finns olika riktlinjer beroende på typ av livsmedel. Och just löst te i påse är jag rätt övertygad om att det kommer att bli problem med i tullen. Så för säkerhets skull, kolla upp reglerna noga!

Emelie sa...

Fin blogg :D
Vill du göra ett bloglovinbyte med mig?
Förlåt om du inte vill ha dessa kommentarer :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...