tisdag 26 februari 2013

Som man sår får man skörda

Våra utgifter på ett år/12 ligger på ungefär 28.500 kronor/månad. När dom är nere i 19.000 kronor/månad kan jag vara hemma på heltid igen. Målet är att dom ska ner ännu mer så maken kan jobba mindre om han önskar det. Jag fick en massa jävlar anamma i mig och satte igång med alla spartips jag kan + ännu mer. För att sporra mig själv skriver jag en veckolista på hur jag sparat pengar veckan som gått. Vissa av spartipsen jag gjort kommer inte att synas förens nästa månad eller månaden efter det. Elen, maten och bensinen till exempel. Elen kommer att minska ytterligare när vi skaffar ny elpanna med inbyggd varmvattenberedare. Lyfter ner värmepumpen från taket och skaffar solpaneler. Vi kommer att ta ett lån på en del av det. Värdet på huset har ökat så vi gör nya huslån och får då fördelaktigare ränta. Men förhoppningen är att lånekostnaden ska vara mindre än vad elen minskar så att vi ska gå på +. Telia och Viasat har redan skrivit och skickat ut sina räkningar så där syns minskningen nästa månad med.
Mina spartips börjar nu att synas så smått. 28.200 kronor/månad är utgifterna nere i nu. =) En minskning på 300 kronor/månad. Per månad alltså. Så 3.600 kronor på ett år. Bra gjort och ett bevis för att spartips verkligen fungerar och är ett starkt verktyg. Då betalade jag en del av Visa kortet och en del av bilens reparationskostnad. När Visa och bilreparationerna är betalda kommer summan minska ytterligare. Jag har då inte räknat makens och S flygbiljetter som vi köpt och betalat för med sparade pengar. Nu ska hotell bokas och betalas, med vilka pengar är en senare fråga eftersom vi inte har så mycket sparpengar kvar. Jag och L går till och från skolan varje dag så jag hoppas på lägre bensinräkning nästa månad. Två av dom tre JAK lånen är betalda i sommar. Då minskar månadskostnaden med 2593 kronor + att vi får 50.000 i handen som är det vi eftersparat på det ena lånet.

Nästa helg är det förhandsvisning av Croodarna i våran stora stad. Man fick hämta biljetter på Lindex idag klockan 12.00. Max 3 biljetter/person. Maken gick dit för att hämta biljetter till sig och L. Han kom dit 10 minuter efter 12.00. Då var biljetterna slut. Han hörde två mammor som inte fått några biljetter säga att dom hade tagit slut på 3 minuter. =( Bilden är lånad från SF.
På posten kom två gratiskuponger på Bercel. En till mig och en till maken. Vill fler ha? Tryck här.
Till efterrätt efter pytt i pannan igår blev det varsin hemgjord semla. L fick glass, hon gillar inte semlor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Tack för tipset om becel. Gunilla

Stina sa...

Jag läser din blogg flera gånger i veckan och du är en stor inspiration. Jag har precis själv börjat att tänka om lite i livet och vill bli mera medveten om hur jag använder mina pengar och hur jag kan spara pengar så att jag och min familj kan få tid och pengar över på annat. Jag kommer helt klart använda många av dina spartips och fortsätta läsa sin blogg. Kämpa på. Jag är säker på att ni når målet så att du kan bli hemmamamma igen.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...