måndag 25 februari 2013

Spartips om billigare biobesök

Jag köper aldrig våra biobiljetter utan brukar få dom via reklampauser i bloggen. Jag brukar ta kontakt med vissa företag och höra om dom är intresserade av ett samarbete. Sen är jag med i filmpanelen och för över pengarna som jag får när jag svarar på undersökningar till S biokort. Jämt när vi går på bio (utom igår när jag inte hittade det) så har vi med kortet. Pengarna som jag fått använder vi till biosnack. När man registrerar kortet får man poäng som man kan byta mot menyer eller biobiljetter. Man får även rabatt på menyerna. Det enda vi brukar få betala är tillägget för om filmen visas i 3D. Igår fick maken reda på att våran biograf (vet inte om det gäller alla SF biografer) ska sänka priset på 3D tillägget mot att man har med sig egna 3Dglasögon. Så dom fick tipset att ta med glasögonen hem, vilket dom gjorde.
På posten kom en kupong på gratis juice som jag fått via Facebook. Gratis är godast. =)
Imorse blev jag förbennad över att min mage styr mitt liv så mycket som den gör. Att jag måste ta bilen till skolan varje dag för att lämna L är helt sjukt. Nu när alla bäckar små räknas så räknas bensinen det kostar fram och tillbaka och fram och tillbaka 5 gånger i veckan också. L är så osäker att hon helst inte vill gå hem från skolan själv heller. Det är enligt hitta.se 1,1 km till skolan. = 4,4 km varje dag = 22 km/vecka = 99 km/månad ungefär =  891 km/år. Vi åker inte dit på loven så jag har räknat bort 3 månader som lov. En liter bensin kostar 14,68 i alla fall dieseln på macken där vi tankar. Våran bil drar ungefär 0,8 liter/mil. Det blir  118,8 x 0,8 =  95,04 liter = 1395 kronor/år i bensinkostnad för att jag tar bilen och lämnar och hämtar L i skolan. Men nu är det slut med det!! Idag gick L och jag till skolan. Jag peppade L så hon ville gå hem själv men lovade att möta henne på halva vägen. Men L hittade en kompis att leka med så dom gick hem själva hela vägen. Kompisen ringde och sa det.
Här kommer en fortsättning till. När L ska ha kalas tänkte vi ha ett filmkalas med projektorduk, projektor och gammal smalfilm. Filmer har vi, duken har vi. Men projektorn som vi har är sönder. Maken trodde att det var remmen som var sönder så vi letade reda på en ny via nätet och betalade 195 kronor. Men den går inte ändå. =( När maken mätte strömmen i den går det för lite ström till lampan. Lampan lyser inte men den ser hel ut. En ny lampa kostar 400 kronor så maken ville kolla strömmen först. Så troligtvis är generatorn sönder så det är tyvärr bara att skrota projektorn. Nu har maken frågat sin svåger om hans föräldrar har en. Han skulle kolla upp det annars blir det tyvärr ett vanligt filmkalas på våran 36 tums tjock TV. Så nu måste vi fixa en film som förhoppningsvis alla 13 gästerna vill se. Inbjudningskorten är skrivna och ska bara lämnas ut. Jag tänkte mig kalaset ungefär som en biosalong och ska fixa lite biosnack. Jag har lite funderingar på hur jag ska göra så fortsättning följer.
Överföringen till Coop är uppsagd. Varför ska jag föra över 1200 kronor när jag inte har någon affär att handla i längre? Närmaste Coop forum ligger nu på andra sidan stora staden i det stora köpcentret. Dom 1200 kronorna ska nu få gå till Citygross istället. Maken ska kolla om man kan föra över pengar dit och om han vill handla där nästa vecka.
Jag har så svårt att säga nej när det ringer telefonförsäljare. Jag har blivit mycket bättre men ibland går det fortfarande inte. För ett tag sedan ringde en försäljare från Hänt Extra och jag tackade ja. Räkningen kom i brevlådan häromdagen. 159 kronor. Nu när alla bäckar små räknas räknas dom också så jag har skrivit och sagt att jag ångrar mig.


 Maken grejade lite med baren i helgen. Alla bartavlor och barklockan är nu uppe. Kylskåpet är installerat och vi har kontrollerat att det fungerar. Det är dock avstängt igen. Nu ska en glashylla inhandlas och sen ska hyllan och speglarna upp. Sen ska lite flaskor inhandlas tycker maken som ska stå på hyllan och se fina ut. Jag misstänker att dom inte bara ska se fina ut.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...