lördag 2 mars 2013

Dubbelkalas

Min pappa fyllde för ett tag sedan. Men han och mamma har varit sjuka så kalaset blev idag.
Som en present gör jag alltid tårtan. För dagen med ett golfmotiv. Pappa gillar att spela golf. Han fick även 1 timme i golfsimulatorn inne i stora staden av oss.

Sen fick han en cigbuster. En cigaretttändare som också innehåller en askkopp. Han och mamma är rökare. =( Bilden har jag lånat från cigbusters hemsida. Vi kunde inte vara kvar sålänge för L var bjuden på discokalas hos ena tvillingparet i sin klass. Hon var discoklädd och jag sminkade henne med lite ögonskugga, lite mascara och lite läppglans. Igår kväll flätade jag hennes långa hår så att hon skulle vara lockig idag. Flätan hade tyvärr ramlat ut under natten. Men lite lockar hade hon kvar. Sen sprayade jag silverglitter i håret på henne och hon var stolt som en tupp och tyckte hon var jättefin. Glittret tog slut så det måste jag komma ihåg att köpa nytt. Jag har även satt in en efterlysning på en vågtång på bytarsidorna.
När maken skjutsade L till kalaset var han på ett byte och ett sälj. Vi sålde 4 restaurangchansen kuponger för 20 kronor. Bytet var en kartong ägg mot Stora boken om smörgåsar och smörgåstårtor.
Jag fick frågan vart jag hittar alla gratiserbjudanden. Kaffet fick jag genom att jag gillar Löfbergs lila på Facebook. Dom la upp ett inlägg om att dom delade ut gratis kaffe. Många gratiserbjudanden får jag genom Facebook och att jag gillar olika sidor. Några gratis tips hittar jag hos Petra. Jag brukar även få många kommentarer om hur vi kan ha så låg maträkning. Mellan 2500 - 3000 kronor/månad för fyra vuxna, ett barn, en kanin och två hamstrar. Lite tips har jag skrivit här. Ett exempel på en matsedel kommer här, det här är vad vi planerar att äta veckan som kommer. Jag gör matsedel för en månad itaget. Luncher har maken och M med matlåda som har blivit över för jag fördubblar vissa måltider. L äter i skolan och jag äter det jag känner för. Lagad mat ibland och ibland inte.
Måndag: Blodpudding med bacon och lingonsylt.
Tisdag: Korv, stekt potatis och vita bönor.
Onsdag: Fish n chips med kall fisksås. (fiskpinnar och pommes frites)
Torsdag: fyller L år och alla mammor, pappor och makens syster med familj kommer och äter med oss. Kassler, potatisgratäng och potatissallad.
Fredag: Taco.
Lördag lunch: Tomatsoppa med bröd. Middag: hemgjord kebabrulle med pommes.
Söndag lunch: Gulashsoppa med bröd. Middag: någon form av kyckling.

1 kommentar:

Marika på Odlingspyssel sa...

Tycker också att er låga matkostnad är intressant. Vi måste ju också dra åt penningpåsen nu när jag är föräldraledig och under nästa år när sambon är föräldraledig. Så under två år kommer vi leva på 1,5 lön istället för två heltidslöner. När vi båda jobbar sedan så kommer vi båda dra ner på våra heltider- enda fördelen med att vara lärare är ju att jag automatiskt utan att behöva ta ut semester är ledig alla lov.

Men, vad jag undra med matkostnaderna är om du/ni alltid köper det billigaste alternativen? På er matsedel ser jag att det ingår kyckling och korv. Jag köper nu för tiden alltid hel kyckling, den kostar ju 30 kr och för oss räcker den till 5 portioner. Men får du den att räcka länge och mer?

Korven köper jag alltid eko, det gör ju att en falukorv (en tredjedels ring) kostar 25 kr. Den räcker ju till 4 portioner. Men en mindre god falukorv kostar ju 20 kr för en hel ring, men då är ju smaken och kvaliteen sämre.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...