söndag 24 mars 2013

Mer earth hour och stora bytardagen

Jag gillar att ha smålampor tända när det börjar mörkna ute. Igår struntade jag i att tända dom för att slippa gå runt och släcka överallt 20.30.
I vardagsrummet tände jag fullt med levande ljus istället. L som är orolig för det mesta var orolig innan och ställde massor med frågor.
Sen när vi väl släckte tyckte hon bara det var mysigt. Vi kollade ut bland grannarna och det var 4 hus med oss som hade släckt ner bara. Då ser vi rätt många hus från våra fönster. Elförbrukningen i stora staden med omnejd hade minskat 6,3% under earth hour - alltid något.
Häromdagen var jag deppig för det mesta. Viktminskningen går inte så fort som jag önskar (7 kilo ner bara). Spartipsen går inte så fort som jag önskar. Visst vi har mer pengar men jag jobbar fortfarande. Jag mår fortfarande inte bra i magen och får springa på en massa undersökningar hela tiden (jag har läkar och sjukhusskräck - bara personlig inte yrksemässig). Jag har samma kläder hela tiden som jag haft i flera år. Igår var det den största och bästa bytardagen i en grannstad till stora staden. Jag tänkte åka dit och fynda främst skor och stövlar till L men även lite nya kläder till mig. (Jag har köpstopp jag vet) Men maken tog bilen och åkte till husvagnen fredag - söndag. M tog sin bil och åkte på innebandymatch. Så det blev ingen bytardag. =( Jag roade mig då med att lägga ut en annons på kläder till mig på bytarsidorna. Och en nappade. Massor massor med kläder för en trisslott. Jag gav henne två.  Hon var bara glad över att bli av med dom. Så nu har jag en helt ny garderob. =) 4 par byxor, 2 par knickers, massor massor med toppar och en jacka.
Efter det bytet åkte vi på byte nummer två. En liten colaflaska mot ett par julgardiner. Jag ska pyssla med dom. Fortsättning följer. När jag berättade för henne vad jag skulle ha dom till fick jag med två tygbitar också. =)
Sen var det dags för det tredje och sista bytet. Också en sak som jag efterlyste. En snäcka som äter alger. Vårat akvarie svämmar över av alger. När jag surfade runt på det fick man rådet att ha en algätande snäcka. Vi har en vanlig algätande fisk men det hjälper inte så värst. L döpte henne (den hade lagt ägg så den var en hon) till Snäcki.
Till lunch blev det pannkakor och pizza gjord på plåt. L ska på travskola hela tisdagen och ska ha med matsäck. Så 3 pannkakor är sparade tills dess. Pizzorna som blev över fick killarna i matlådor.
Till kvällsmat blev det karrekalops. Av två skivor karre gjorde jag matlådor till killarna. Jag gjorde dubbel sats kalops så en låda hamnade i frysen tills nästa gång vi ska äta kalops.
Sen har L och jag påskpyntat. Riset är som vanligt hemodlat. I år är det blandade plommonträds och äppelträdskvistar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...