fredag 1 mars 2013

Summeringen köpstoppet i februari

Ännu en månad med köpstopp har gått och nu känns det lite mer i köpstoppstarmen. Jag surfar gärna runt bland säljsidorna och vill köpa saker. Jag funderar på om jag ska få innefatta saker som kan vara pengabesparande i det jag får köpa. Jag tänker närmast på Åter tidningarna och symaskinen. Att laga min gamla symaskin skulle kosta dubbelt så mycket som vi fick betala för den helt nya maskinen vi köpte i andra hand. Symaskinen och 8 tabletter till matbordet betalade maken fast det var jag som bad honom. Köpte jag dom då eftersom jag bad honom? Eller köpte jag dom inte för jag inte betalade dom? Men om jag ber maken om att köpa mina saker som jag vill ha det är ju fusk. Så jag får inte be maken köpa saker som jag vill ha som inte ingår i köpstoppet. Jag har köpt mat och lite presenter men det får jag köpa. Det som jag köpt som jag egentligen inte skulle fått köpa är:

En pennvässare för 12 kronor. Våran pennväsare gick sönder för ett tag sedan och nu har ingen av våra blyertspennor spets längre så det var antingen fortsätta skriva eller inte. Ser det som ett nödvändigt köp. L skriver sina läxor med blyerts för att kunna sudda.

Tre par strumpor på rea för 50 kronor. Märkte att alla mina strumpor var så slitna att dom inte gick att laga. =(

En symaskin för 400 kronor. Helt ny aldrig ouppackad men köpt begagnad. Min symaskin har gått sönder och kostar minst 850 kronor att laga så det kändes nödvändigt. En symaskin hjälper till så mycket när man vill leva ekonomiskt.

4 Åter tidningar för 120 kronor. Kommer jag att tjäna in genom att använda några av tipsen.

En candy grabber godismaskin för 269 kronor.

8 tabletter till matbordet för 38 kronor.

Summa: 889 kronor

Alltså nästan en fjärdedel av Visa korts skulden. Måste verkligen försöka få in köpstoppstänket automatiskt. Men Åter tidningarna och symaskinen kommer jag att tjäna in rent ekonomiskt så det var ju egentligen bra köp. Pennvässaren kommer vi också att tjäna in eftersom vi inte behöver köpa en massa nya blyertspennor för att vi inte kan vässa dom gamla. Men som sagt var summan blir ju annorlunda om jag räknar att jag får köpa pengabesparande saker.

Då blir summan: 357 kronor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...