onsdag 27 mars 2013

Veckans sparade pengar

Utgifterna har minskat från 28.200 kronor/månad till 27.200 kronor. 1000 kronor sen förra månaden. Det är då snittet jag räknar på. Utgifterna årets alla månader/12. Så 1000 kronor x 12 har utgifterna gått ner. =) Återigen ett resultat i att spartips är ett starkt verktyg. Inkomsterna har dessutom ökat lite så målet är inte längre att utgifterna ska minskas till 19.000 kronor utan till 20.000 kronor. Så "bara" 7.200 kronor kvar. Per månad alltså.

1 Gjorde majonäs av äggulorna som blev över när jag gjorde min födelsedagstårta.

2 Gjorde födelsedagstårtan och köpte grädde för 15 kronor istället för att köpa en färdig tårta som jag tänkte från början.

3 Gjorde kaffe i termos till maken när han skulle åka till husvagnen i Stöten. Så han slapp stanna och köpa mack-kaffe.

4 Gjorde 4 tofsar av 4 strumpor som inte gick att laga längre.

5 Fått en helt ny garderob till kostnaden av två trisslotter.

6 Samordnat ärenden för att spara bensin.

7 Gjorde dubbel sats karrekalops och två matlådor till killarna av 1 bit benfri fläskkarre.

8 Killarna hade med matlåda till jobbet varje dag.

9 Köpte nya skor till L för 50 kronor. Prislappen satt kvar och var på 1250 kronor.

10 Fick en tankeställare efter att solvärmesnubben var här + att jag märkte att det inte var så svårt att inte ha en massa smålampor tända på earth hour så tänder nu bara hälften av alla smålampor.

11 Plockade eget påskris av fruktträden i trädgården.

12 Sålt fler av L:s gamla kläder för 150 kronor. Har även sålt en film på Tradera.

13 Kör disk och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogrammet.

14 Hänger all tvätt istället för att torktumla den.

15 Diskar i hon och sköljer i balja.

16 Kokat tevatten och hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

17 Häller vattnet som blir över i vattenkokaren i vattenkannan.

18 Stänger av alla apparater på stand by knappen eller direkt på grenkontakten.

19 Kokar potatis och ägg på eftervärmen på spisen.

20 Ett tips som jag gjort forever men inte tänker på att jag gör. Jag skalar potatis utan rinnande vatten. När alla potatisarna är skalade sköljer jag av dom lite snabbt om dom är smutsiga annars lägger jag dom direkt i kastrullen.

21 Dragit ner persiennner kalla nätter för att spara el.

22 Eldat kalla dagar för att spara el.

23 Släckt lampor i rum vi inte är i.

24 Tvättat golv och toaletter med olivoljetvålen.

25 Använder fortfarande deostenen.

26 Gjort nya groddar.

27 Diskat ur använda plastpåsar.

28 Gjort extra mat för att kunna göra matlådor till killarna av resterna.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...