torsdag 25 april 2013

Bakat

Idag trotsade jag mitt illamående och bakade. Dels är frysen nästan tom på bröd, dels kostar det en del att köpa bröd varje gång man handlar, dels skulle min bytarkompis/torsdagsfikakompis komma och dels var ugnen ända varm.
M har namnsdag idag och det ska firas med en morotstårta. Brödet jag bakade var långpannebröd. Ingen knådning eller jäsning utan bara blanda och skjuts in i ugnen.Jag hade tänkt bjuda min bytarkompis på långpannebröd och hemkokt marmelad. Hon kunde inte komma idag utan skulle komma imorgon eller i helgen. Det är bara att hoppas att det finns bröd kvar då. =) L älskar långpannebröd och åt 3 skivor när hon kom hem efter skolan.
Annars går dagarna mest åt till läxor. Sista delkursen första del ska vara inlämnad imorgon. Sista boken (som var en e-bok - jag kan inte läsa e-böcker jag blir helt yr i huvudet) är tack och lov utläst idag. S har "köpt" (jag betalar) fler sparböcker till mig. Hon köper dom begagnade när det finns sen blir det gratis frakt för henne. 235 kronor för 6 böcker, den billigaste kostade 1 cent. =) Får se bara hur dom ska fraktas hem till Sverige. S har varit i USA ett år nu och har samlat på sig en hel del saker. Så minst en kanske två extraväskor behövs. Övervikt kostar 2000 kronor, en extraväska bara 1000 kronor. Går mina böcker ner och inte ger övervikt så tas dom med i bagaget, annars ska dom postas och då kommer ju frakten att kosta en del.
Ett byte är också gjort. I garaget hade vi ett kompostgaller där vi hade spån och hö. Spånet och höet är nu nertaget i källaren. Jag köper det i mindre mer lätthanterliga påsar från djuraffären nu istället för jättebalar. Blir dyrare men tar som sagt var mindre plats + att det är lättare att hantera. Så kompostgallret blev över. Det är nu bortbytt mot 1,5 liter coca cola. Vi gör all våran läsk (nästan) i soda streamen. Men snart är det valborg och då tänkte jag vi skulle slå på stort med köpt riktig cola. Som jag nu alltså inte behöver köpa.
När jag ändå var ute på vift med bytet åkte jag och L till komposten (djurskit) och återvinningen. Jag samlar på kaffekannor och på kanten av plastcontainern stod det två kaffekannor. =) Jag brukar inte åka på byten längre för att spara bensin. Antingen får dom komma hit eller så får dom träffa maken efter jobbet. Men hon jag böt med idag var hon som jag fick två jackor av till L för ett tag sedan. Jag har bytt med henne massor av gånger förut också och kommer säkert att byta med henne igen. Är det någon som byter bort något som jag vill ha då åker jag såklart på bytet (läs maken åker).
Gunny kommenterade att 750 spartips för barnfamiljen av Katarina Gustafsson Dock finns som svensk sparbok. Den har jag faktiskt haft. Jag har haft den i massor massor av år, sen den kom ut. Så den är välläst och i början så fick jag massor av tips därifrån. Jag läste den för ett tag sen igen men tyckte inte den var så bra längre så jag gav bort den.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...