tisdag 30 april 2013

Rester vs ekologisk och närproducerat och Glad vår

Det stod i en artikel i den lokala tidningen idag om att det mest miljövänliga i fråga om mat var inte att köpa ekologiskt eller närproducerat. Det var att sluta slänga mat. Tur för oss som aldrig slänger mat. Blir det mycket mat över gör jag matlådor. Killarna har med matlåda till jobbet varje dag. Blir det lite mat över fryser jag det i olika burkar i frysen. En burk för pasta. En för kött och korv. En för fisk. En för brödkanter. En för ostkanter. En för grönsaker. En för grytor och såser. Jag hade en för potatis med men den blir så vattnig att det inte blir så bra. När någon burk är full plockar jag fram den ur frysen och lagar ny mat. Pasta - makaronipudding. Kött och korv - pytt i panna. Fisk- fisksoppa. Brödkanter - ströbröd. Ostkanter - riven ost. Grönsaker - grönsakssoppa. Grytor och såser - en ny gryta, smakar väldigt gott ibland och inte fullt så gott ibland beroende på vad det är för olika smaker i dom gamla grytorna/såserna. Närproducerad mat försöker vi köpa så gott det går. Kött - alltid. Tyvärr inte då färs och kyckling. Potatis och morötter när det finns. Ägg. Sen odlar vi ju lite så vi har egna örtkryddor, mos, saft, gele och chili. Maken fiskar så fisk till viss del. Ekologisk mat köper vi ibland och ibland inte. Mer inte nu när maken handlar. Han är mer drillad att det ska vara billigt än ekologiskt. Kaffe köper vi alltid ekologiskt. Bananer också. Fil och mjölk om jag handlar.
 Vi hade tänkt att grilla ikväll och köpte saker till det när maken storhandlade sist. Men så skulle M bort på fest och det regnar. Så vi har bestämt att köpa pizza. =) Inte igår direkt vi gjorde det. Vi ska även fira att jag fick godkänt på den tredje delkursen i palliativ vård. Utan att behöva ändra någonting. =) Nu är det bara den fjärde kvar. Sen ska vi fira att banklånet är beviljat och sitter på banken. 150.000 kronor närmare bestämt. Dom kommer inte att sitta sålänge. Elpannan ska bytas och värmepumpen flyttas. Solpanelerna ska installeras och köpas. Köksfönstrena ska bytas. Lånet kommer att kosta ungefär 1000 kronor/månad. Vi amorterar då bara 3% men det är meningen att den sänkta elförbrukningen ska finansiera lånet. Som alltså är ett nytt huslån. Det är ett lån som går ut nu 1:a maj och det ska bakas in i det nya lånet så dom 1000 kronorna är på 200.000 kronor. Det gamla lånet betalade vi 487 kronor i månaden på så den ökade månadskostnaden blir bara 513 kronor. Vi ska i alla fall slå på stort och äta hemgjord creme brulee till efterrätt. L:s favorit. Grillar gör vi imorgon när M är hemma med. För tredje gången i år. Förr om åren har vi kanske grillat 3 gånger på hela sommaren.
Maken ska för en gångs skull inte nattvandra utan vara hemma med mig och L. Kanske går han och L till brasan men troligtvis inte. L gillar inte att gå till brasan så vi är nog hemma och tänder en egen brasa och grillar marsmallows. Bilden är sen förra valborg.
Direkt efter skolan skjutsade jag L till stora staden där hon och maken gick på date. Biodate. Dom såg Croodarna. Jag hade tre (en böt jag bort så två) biobiljetter som gick ut idag så bion var helt gratis. Snacksen med. Jag svarar på undersökningar i Filmpanelen och får då pengar på S bioklubbkort. Pengar som räckte till dagens lilla biomeny. Bilden är lånad från MovieZine.
På posten kom det en klänning som jag vunnit till L på Tradera. Den är söt och somrig och ska vara årets skolavslutningsklänning. Det kom även 4 diskmaskinstabletter från Yes för jag var med i en tävling. Sen kom filmen de 5 legenderna som jag vann i en tävling på Pricerunner. Den stora kartongen med Finish diskmaskinstabletter är ett byte som maken gjort efter jobbet. Dom ville ha sängben och vi hade 4 stycken över. Dom hade diskmaskinstabletter och en trasig diskmaskin så då fick vi tabletterna. Asken var öppnad med nästan full.
Jag har även "roat" mig med att byta blixtlås i en av makens byxor. Det gick väl sådär och jag är inte klar och har gett upp för idag. Det är tillräckligt svårt att byta blixtlås ändå utan att man ska ha en "ny" symaskin också. Vi kommer inte riktigt överens maskinen och jag om jag säger så. Sen är det en byxa till som det ska bytas blixtlås på. =( Jag köpte 3 nya med prislappen kvar blixtlås för 10 kronor + 12 kronor frakt på Tradera. Så för ungefär 7 kronor kan maken fortsätta använda ett par byxor. + en massa jobb.
Från oss alla till er alla en riktigt Glad Vår. =)

1 kommentar:

Ensamma mamman sa...

Smart tips med burkarna. Framför allt med brödbitar som blir ströbröd! Jag brukar använda grahamsmjöl, kokos eller sesamfrön, för jag tycker inte om köpt ströbröd. Nu ska jag göra eget!

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...