onsdag 24 april 2013

Veckans sparade pengar

Räkningar har minskat väldigt mycket i antal. Utgifterna /månad (årets alla räkningar ihopslagna/12) sen förra månaden har minskat från 27.200 kronor till 26.338 kronor. En besparing på 862 kronor/månad eller 10.344 kronor på ett år. Ytterligare ett bevis på att spartips verkligen fungerar. Vissa saker står varje vecka. Det känns som om jag upprepar dom hela tiden, men jag gör ju dom hela tiden. Sen vissa saker gör jag automatiskt utan att tänka på att jag gör dom och utan att skriva upp dom. Häller vatten i tandborstmuggen när jag borstar tänderna t ex. Eller tar upp saker ur slasken med slaskskrapan. Kanske ska skriva en gör jämt för att spara pengar lista för att slippa skriva samma saker hela tiden. Det gör ju att jag måste bli mer kreativ för att få ihop en veckolista. =)

1 Kopplat diskmaskinen till kallvattenkranen. Ett tips som sparar både pengar och miljö.

2 Gjorde smothiepåsar och la i frysen av bruna välmogna bananer.

3 Laddat min och L:s mobiltelefoner med solcellsladdaren.

4 Stoppat makens strumpor.

5 Sålt trädgårdsmöbel, böcker och lite annat.

6 Lagat L:s onepiece.

7 Lånat en e-bok till min kurs i palliativ vård.

8 Ställt fram tygservetter på köksbordet som vi torkar oss på när vi äter.

9 Bytt till mig en matta till altanen.

10 Handlade mat för 10 dagar (viss mat ska räcka en månad) för 773,10.

11 Maken hade med tygkassar till handlingen.

12 Gjort eget lim.

13 Gjort komihåg gubbar av en flingkartong tillsammans med L. För att komma ihåg stänga av tv:n, släcka lampan, stänga av vattenkranen och slänga saker i komposten.

14 Kör disk och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogrammet.

15 Hänger all tvätt istället för att tumla den.

16 Diskar i hon och sköljer i balja.

17 Kokar vatten till te och hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

18 Lägger stenar på kastrull-locken när jag kokar saker för att det ska koka upp snabbare. Tryck-kokar effekt.

19 Häller vattnet som blir över i vattenkannan.

20 Häller vattnet som Skutt, Snöflinga och Pumba inte druckit upp när jag byter det i vattenkannan.

21 Stänger av alla apparater på standbyknappen eller direkt på grenkontakten.

22 Torrskalar potatis och morötter.

23 Kokar ägg och potatis på eftervärmen på spisen.

24 Släcker lampor i rum vi inte är i.

25 Tänder ännu mindre mysbelsyning på kvällen. Nu är det ljust ute såpass länge att den inte behövs lika mycket för att pigga upp.

26 Tvättar golv och toaletter med olivoljetvålen.

27 Gjort nya groddar och skott.

28 Diskat ur använda plastpåsar.

29 Använt deostenen.

30 Samordnat ärenden för att spara bensin.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...