tisdag 28 maj 2013

Borttappade böcker, gjort om och sytt

Den som har flest saker när han dör vinner. Det verkar i alla fall så i vårat samhälle idag. Vi försöker att dra ner på det vi köper och vi har rensat ut rätt bra. 10 saker i veckan för två år sedan och in:ut förra året. Där sakerna som gick ut skulle vara fler än dom som gick in. Vilket dom också var. Nu försöker jag sälja av saker för att finansiera att betala av våra krediter (klart) och köpa penga/miljöbesparande saker. Försäljningarna går trögt vilket gör att jag har tröttnat. Det var mycket lättare med 10 saker ut för där kunde jag slänga en hög med tidningar i återvinningen eller lämna en kasse kläder till Myrorna eller loppis och inte vara beroende av att andra människor vill ha det jag säljer och kommer hit och köper det. Ibland känns det som om vi bor i världens ände. I alla fall om man ska tro dom som vill köpa/byta saker med oss och inte vill åka hit. Dom vill att jag ska ta min bil in till stora staden. Det går bussar hit var 15:e minut som kostar 25 kronor tur och retur om man inte har rabattkort då kostar det 20% mindre. Om jag ska ta bilen in kostar det ungefär 20 kronor kanske dit och hem. Men då förlorar jag 20 kronor på saken jag kanske säljer för 25 kronor eller byter bort mot ett paket yoghurt. Då lönar det sig mer att jag lämnar saken till Myrorna när jag lämnar återvinning och sen köper mitt yogurtpaket. Så nu har jag bestämt att börja med 10 saker ut i veckan igen. Vissa kommer jag säkert att sälja för att finansiera penga/miljöbesparande saker. Ska bara komma på vad jag vill köpa först. =) Jag har en lista med saker jag vill ha. Vi fösöker som sagt var dra ner på det vi köper men samtidigt är jag också fast i den matriella vill ha cirkeln. Böcker till exempel vill jag gärna äga även om jag dragit ner till nästan bara miljö, simple living och spartipsböcker. Hur onödigt var det inte att köpa en munkmaskin och en muffinsmaskin? Suck.
Munkmaskinen gav i alla fall väldigt goda munkar. Dom var väldigt små och lätta att göra. Inte alls så feta som friterade munkar är men lika goda. Min bytarkompis skulle komma på fika och L och farmor ska på äventyr på torsdag kväll med L:s klass och ha med fika. Därav munkbak.

Vi har över 20 stycken badlakan. Vi har 14 stycken handdukar. 4 av dom ser ut som ett nät och torkar inte så bra längre. Vad göra? Sy om badlakan till handdukar såklart. Av 2 badlakan blev det 5 handdukar. Som ögla använde jag blågult tygband som var över sen studenten. Det lönar sig att spara på allt.
När jag ändå höll på och sy sydde jag fler tygbindor. Dom senaste två gångerna har jag fått komplettera med plastbindor för mina i tyg inte räckt. Jag kan ju inte använda menskoppen just nu.
Rabarbern växer så det knakar så rabarberdricka är gjord. Nu ska det stå i ett dygn sen ska den silas och drickas istället för juice till frukosten.
På posten kom den en Haribo godispåse som jag ska testa.
Tisdagar = öppet bybibliotek. Jag var där och lämnade in alla mina palliativa böcker. Så skönt. Tyvärr hade inga reserverade böcker kommit så jag pratade med bibliotekarien om det. Två av böckerna har jag stått först i kön på i flera månader nu. Den ena reserverade jag i januari. Den hade försvunnit ur systemet 2007 men låg kvar att den gick att låna. Någon hade alltså snott den. Den andra reserverade jag i februari. Den skulle lämnas in i april men var fortfarande inte inlämnad. Den ena boken har jag funderat på att köpa men vill gärna kolla igenom den först. Den finns att köpa på Tradera. 3 stycken just nu men hur länge till vet man ju aldrig. Men den finns inte att köpa på bokhandeln.
Just nu erbjuder Tidningskungen tre prenumerationer gratis i en månad. Observera att man måste säga upp tidningarna innan en månad har gått om man inte vill betala efter gratismånaden är slut. Eftersom alla tidningar som man kan välja bland kommer ut med ungefär 12 nummer/år så får man 1 gratis nummer av varje tidning bara sen kostar varje tidning 33 kronor/månad. Om man inte säger upp prenumerationen vill säga. Jag funderade på om jag skulle ta lite tidningar och spara till julklappar och presenter. Så jag kanske nappar på erbjudandet. Annars tycker jag att månadsmagasin mest innehåller annonser på saker man ska köpa.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...