söndag 19 maj 2013

Gratis trädgårdsmästare kör med maken och vinnaren

Svärmor och svärfar kom med ramslöksplantor. Om dom trivs kan dom sprida sig i hela gräsmattan. Så man fick hålla efter dom sa svärmor.
Jag som ser det som en kanske framtida affärsrörelse eller bytesvara kommer nog inte att hålla efter dom. =) Nu när husvagnen kanske blir såld (annonsen är utlagd) så kan jag få tillbaka min gräsplätt på framsidan och det var där jag satte ramslöken. Eller jag och jag. Svärmor. Och maken. Svärmor körde med maken så han hjälpte till. Sen planterade dom om blåbärsplantan som aldrig har trivts i sitt hörn. Den stackarn hade inga rötter alls knappt och då har vi ändå haft den i nästan 10 år. Sen sa svärmor till maken att hämta kompostjord och hälla på flädern, hasselnötsbusken och blåbärsbusken med. Det slutade med att nästan hela ena komposten är utgrävd och att jag har en massa ny jord i rabatten där alla grönsaker ska sitta. =) Förutom att det blev en massa gjort och vi fick ramslök hade dom med sig tårtan som var över sen i fredags. Så det blev förmiddagsfika med tårta innan trädgården.
Hon hade också med sig lösa blad. Jag fick en ramslöksvinäger av grannen en gång när jag var husvakt och berättade det för svärmor. Hon ville då också ha en ramslöksvinäger och funderade på om det fanns inne i stora staden. Min är från Gotland. Jag sa då att hon skulle ge mig blad och sen glömma bort det. Så ramslöksvinäger är gjord till svärmor som hon ska få när hon fyller. Ny start är gjord. Och nytt sockervax som var mycket lösare gjord är och blandad med den för hårda jag gjorde igår. Så nu är konsistensen perfekt.
I hallonhäcken växer det massor med nässlor. Inte så kul när man ska plocka hallon. Men bra när man vill plocka nässlor. Vilket jag gjort idag. Jag torkar dom till te. Dum som jag var tog jag inga handskar på mig så nu har jag svidande nässelutslag på hela händerna. =(
Tada! Vinnaren av Penny pinchérs almanack är......... Det var 15 lotter och jag bad L säga en siffra mellan 1 och 15. Jag hade numrerat allas lotter. L sa nummer 14 så grattis Christina. Skicka din adress som en kommentar så skickar jag boken. Jag publicerar såklart inte adressen.

1 kommentar:

Linn sa...

Grattis till vinsten Christina!

Ramslök? Vilken del av den äter man? Och smakar den som vanlig lök?
Har aldrig hört talas om ramslök förut.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...